|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد

ورود به حساب کاربری

در صورتی که کلمه عبور خود را بروزرسانی کرده اید با کلمه عبور وارد حساب کاربری خود شوید.

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود و ادامه

آیا واکسن های کووید 19 در برابر آزمایش امیکرون مقاوم هستند ؟

امیررضا فروزان

در مدت کوتاهی که از شیوع شاخه جدید ویروس کرونا یعنی امیکرون گدشته است، سوال های زیادی به وجود امده است.

آیا قابلبت انتقال بالاتری در شیوع بیماری دارد ؟ علائم آن چقدر بد است ؟ و  از همه مهم تر ، آیا واکسن ها در برابر این سویه از ما محافظت خواهد کرد ؟ تا زمانی که اطلاعات بیشتری در دسترس قرار گیرد، پاسخ محکمی وجود نخواهد داست، اما نظرات خوشبینانه ای وجود دارد که نشان می دهد واکسن ها یکسری ایمنی های حداقلی را به ارمغان دارد. 

توسعه سریع واکسن ها امیدی به ما داد که پاندمی کرونا شاید زودتر (از آنچه تصور می شد) تحت کنترل قرار گیرد. در بسیاری از کشور ها که واکسیناسیون گسترده اجرا شد، میزان شیوع ویروس کاهش پیدا کرد. با پوشش گسترده واکسیناسیون در این کشورها، میزان بستری شدن و مرگ ناشی از کووید 19 به حداقل رسید. 

سپس سویه جدید کرونا یعنی امیرون آمد. این سویه نگران کننده که نام علمی آن نیز B.1.1.529 می باشد، اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده است، اگر چه بر اساس اطلاعاتی از هلند، این سویه نشات گرفته از اروپا باشد.

امیکرون اکنون در بسیاری از کشور ها در حال گسترش است. یک مطالعه، که در آفریقای جنوبی انجام شده و هفته پیش منتشر شده اما هنوز مورد بررسی قرار نرفته است، اشاره می کند که سویه امیکرون می تواند از سیستم دفاعی بدن فرار کرده و منجر به عفونت در بدن افرادی شود که پس از ابتلا به کووید 19 بهبودی یافته اند. 

این کشفیات به نگرانی ها درباره اینکه واکسن های مجاز شده و در حال تزریق در کشورها نتوانند در برابر سویه امیکرون موثر باشند، می افزاید. 

 

واکسن ها چه کاری خواهند کرد؟ 

 

تولید کنندگان واکسن ها محطاتانه خوشبین هستند. دانشگاه اکسفورد، که توسعه دهنده واکسن آسترازنکا است، بیان کرده است: "علی‌رغم ظهور سویه های جدید در سال گذشته، واکسن‌ها همچنان سطوح بسیار بالایی از محافظت در برابر بیماری‌های شدید را ارائه می‌کنند و تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر تفاوت امیکرون (با سویه های دیگر) وجود ندارد. با این حال، ما ابزارها و فرآیندهای لازم را برای توسعه سریع واکسن کووید 19 در صورت لزوم را در اختیار داریم." 

فایزر نیز در بیانه ای به دنبال کاهش ترس ها گفت : "فایزر و بیون تک نیز هوشیار هستند و دائماً تلاش‌های نظارتی متمرکز بر انواع سویه های در حال ظهور را انجام می‌دهند که به طور بالقوه از محافظت از واکسن ما فرار می‌کنند. ما شروع به اجرای آزمایش‌های خنثی‌سازی روی نوع جدید امیکرون مورد نگرانی کرده‌ایم و انتظار داریم در هفته‌های آینده داده‌های اولیه داشته باشیم."

سخنگوی فایزر افزود: «در صورتی که گونه‌ ای ظاهر شود که از محافظت واکسن ما فرار کند، فایزر و بیون تک انتظار دارند که بتوانند واکسنی متناسب با آن واکسن را در حدود 100 روز مشروط به تأیید نظارتی توسعه داده و تولید نمایند.»

تیم اسپکتور، استاد ایمونولوژی ژنتیک در کینگز کالج لندن و یکی از بنیانگذاران علمی ZOE، که دارای بزرگترین مطالعات درباره کووید 19 در جهان است، در مصاحبه با MNT اظهار داشت:

 

واکسن‌ها به احتمال زیاد در برابر شدت، و نسبتاً در برابر عفونت با امیکرون موثر هستند.

 

این دیدگاه توسط دکتر آرتورو کاسادوال، رئیس بخش میکروبیولوژی مولکولی و ایمونولوژی در دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ تکرار شد، که به ما گفت: "من معتقدم که واکسن های فعلی محافظت در برابر امیکرون را فراهم می کنند. من خوشبین هستم که واکسینه شدگان تا حدودی در برابر امیکرون محافظت شوند و این محافظت همچنان به کاهش علائم و مرگ و میر در افراد مبتلا ادامه خواهد داد.

 

پروتئین اسپایک تغییر می کند

 

نگرانی اصلی این است که نوع امیکرون دارای بیش از 50 جهش است که 30 مورد از آنها در پروتئین اسپایک است، منطقه ای که واکسن ها که منبع مورد اعتماد ما هستند را هدف قرار می دهند.

کارشناسان ابراز نگرانی کرده‌اند که آنتی‌بادی‌های تولید شده توسط واکسیناسیون با پروتئین‌های اسپایک نوع امیکرون مطابقت ندارند و سطح ایمنی ارائه شده را کاهش می‌دهند.

با این حال، به نظر می رسد که سطح بالای آنتی بادی های خنثی کننده منبع مطمئن، که تولید شده پس از سه دوز واکسن می باشد، از علائم شدید پس از عفونت با نوع امیکرون محافظت می کند.

همانطور که دکتر کاسادوال اشاره کرد، تنها پروتئین اسپایک نیست که پاسخ ایمنی را تحریک می کند:

 

اگرچه تغییرات زیادی در ساختار پروتئین اسپایک بین امیکرون و ویروسی که برای طراحی واکسن استفاده می‌شود، وجود دارد، (اما بسیاری از خواص آن) ثابت می‌ماند، و این مناطق مشترک باید پاسخ‌های ایمنی به امیکرون ایجاد کنند.

– دکتر آرتورو کاسادوال

 

واکسن را دریافت کنید

 

هم پروفسور اسپکتور و هم دکتر کازادوال تاکید کردند که واکسیناسیون بهترین راه برای جلوگیری از بیماری جدی ناشی از کووید 19 صرف نظر از نوع آن است.

پروفسور اسپکتور تاکید کرد: "سویه جدید به افرادی که واکسینه نشده اند ضربه بیشتری خواهد زد."

مطالعات منبع معتبر از اسرائیل و بریتانیا نشان می دهد که کمپین های تقویت کننده باعث کاهش تولید مثل ویروس و بستری شدن در بیمارستان می شود.

افزایش واکسیناسیون باید پاندمی کرونا را کند کند، حتی در مواجهه با نوع جدید.

دکتر کاسادوال درباره محافظت در برابر واکسن‌های فعلی خوش‌بین است: «من معتقدم وقتی صحبت از این ویروس کرونا به میان می‌آید، برخی مصونیت‌ها بهتر از عدم ایمنی است. افراد واکسینه شده تا حدودی در برابر امیکرون محافظت خواهند کرد و این محافظت به کاهش علائم و مرگ و میر در افراد مبتلا ادامه خواهد داد.

واکسیناسیون نه تنها از بیماری های جدی و مرگ جلوگیری می کند. همانطور که پروفسور اسپکتور اضافه کرد: شواهد به دست آمده از دلتا [شیوع انواع مختلف] نشان می دهد که واکسن به جلوگیری از کووید طولانی مدت کمک می کند. من فکر می کنم این اتفاق در مورد امیکرون نیز خواهد افتاد."

او ادامه داد: «دلتا هنوز یک نفر از هر 60 نفر را در بریتانیا تحت تأثیر قرار می دهد و امیکرون بسیار سریع گسترش می یابد. مردم باید معقولانه عمل کنند.»

دکتر کاسادوال این پیام را تکرار کرد: "واکسن ها همچنان بهترین گزینه ما علیه امیکرون هستند و مردم باید واکسینه شوند و تقویت شوند."

منبع: medicalnewstoday

|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد