|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد

ورود به حساب کاربری

در صورتی که کلمه عبور خود را بروزرسانی کرده اید با کلمه عبور وارد حساب کاربری خود شوید.

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود و ادامه

هیچ چیز برای شبکه اجتماعی ترامپ به خوبی پیش نمی رود

امیررضا فروزان

به نظر می رسد Truth Social ، شبکه اجتماعی ترامپ مجوز AGPL-3.0 مورد استفاده پروژه مستودون را نقض کرده است.

Truth Social ، شبکه اجتماعی که توسط گروه رسانه ها و فناوری ترامپ پس از ممنوعیت استفاده از دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق آمریکا در توییتر ، فیس بوک و یوتیوب ایجاد شد ، هنوز راه اندازی نشده است ، اما همه چیز خوب پیش نمی رود.

Truth Social ، TMTG را در 20 اکتبر راه اندازی کرد و " قصد دارد راه اندازی نسخه بتا خود را برای مهمانان دعوت شده در نوامبر 2021 آغاز کند " ، و پس از آن در سراسر کشور در سه ماهه اول سال 2022 منتشر شود. برنامه همراه شبکه آیفون برای پیش سفارش از طریق اپ استور در دسترس است.

اولین مشکل : طولی نکشید که مردم راهی برای ثبت نام در Truth Social قبل از راه اندازی آن پیدا کردند و هنگامی که آنها این کار را انجام دادند ، متوجه شدند که نام های کاربری مانند " donaldtrump " و " donaldjtrump " در دسترس است. نیویورک تایمز گزارش می دهد که این حساب های جعلی (و حساب های مرتبط با دیگر چهره های راست گرا) برای خدشه دار کردن سایت مورد استفاده قرار گرفته است.

این مشکل نسبتاً آسان باید برطرف شود ، به خصوص که Truth Social به طور رسمی راه اندازی نشده است. اما مشکلات مربوط به این سایت ظاهراً نقض مجوز استفاده شده توسط مستودون ، یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز است که به نظر می رسد پایه ای است که Truth Social بر اساس آن ساخته شده است ، ممکن است برای TMTG دشوارتر از قبل از اولین سایت حل شود.

مستودون یک پروژه منبع باز است که تحت مجوز GNU Affero General Public v3.0 (AGPL-3.0) ، مجوز گرفته است. این مجوز به سایر توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از نرم افزار به دلخواه خود استفاده ، اصلاح و توزیع کنند. این توسعه دهندگان موظفند آن نرم افزار را تحت همان مجوز AGPL-3.0 منتشر کنند و فاش کنند که پروژه آنها بر اساس مستودون است.

میکائیل تالن ، نویسنده کارکنان  دیلی دات ، تصویری از Truth Social را در توییتر به اشتراک گذاشت ، که مستودون پاسخ داد :

 

خب به نظر آشنا میاد ! 

 

دیگران به سرعت متوجه شدند که Truth Social با مقایسه اسکرین شات تالن با مستودون از یک نسخه تغییر رنگ از تم Mastodon 3.0 استفاده می کند. مشاهده کد منبع پلتفرم نشان دهنده ارجاع به مستودون نیز هست. (امیدوارم مایک پارسون فرماندار میسوری متوجه نشود که شخصی از ابزارهای توسعه دهنده مرورگر خود برای کشف این اطلاعات استفاده کرده است.)

برنامه آیفون همراه Truth Social نیز ممکن است همین مشکل را داشته باشد. مستودون در ماه جولای یک سرویس گیرنده رسمی و منبع باز iOS را منتشر کرد ، اما این پلتفرم هنوز یک سرویس گیرنده رسمی اندروید ندارد. Truth Social یک برنامه (مخصوص) آیفون دارد اما برنامه اندروید ندارد. این می تواند تصادفی باشد، اما اگر برنامه Truth Social مبتنی بر TMTG از مستودون برای iOS نیز خارج شود، تعجب آور نخواهد بود.

در این صورت ، شرایط سرویس Truth Social ناقض مجوز AGPL-3.0 است که لازم است با استفاده از فورک مستودون استفاده شود. این شرایط موارد زیر را به عنوان یک فعالیت ممنوع ذکر می‌کنند : « کپی یا تطبیق نرم‌افزار سایت، از جمله، اما نه محدود به کدهای فلش ، PHP، HTML، جاوا اسکریپت، یا کدهای دیگر »، حتی اگر به نظر می‌رسد که خود سایت کد منبع مستودون را کپی کرده و تطبیق داده است.

بردلی کوهن از سازمان حفاظت از نرم افزار می گوید که این گروه به TMTG ، سی روز فرصت می دهد تا کل منبع متناظر را برای وب سایت بر اساس AGPLv3 منتشر کند، یا " حقوق و مجوزهای آنها در نرم افزار به طور خودکار و دائمی خاتمه می یابد. "

کوهن در یک پست وبلاگ می نویسد : " من اختراع کد منبع شبکه AGPL ، مجوز کپی لفت که بعداً در نرم افزار مستودون اعمال شد را در سال 2002 با توجه به همین مشکل اختراع کردم ، احزابی که ارزشهای ما را به اشتراک نمی گذارند ممکن است از نرم افزار نوشته شده توسط جامعه FOSS استفاده کنند. مجوز به طور هدفمند با همه به طور مساوی رفتار می کند (حتی افرادی که ما آنها را دوست نداریم یا با آنها موافق نیستیم)، اما آنها باید تحت همان قوانین مجوزهای کپی لفت عمل کنند که برای همه افراد دیگر اعمال می شود. " 

همچنین یوگن روچکو، بنیانگذار مستودون ، به Talking Points Memo می گوید که قصد دارد " در مورد این وضعیت به دنبال وکیل قانونی باشد. "

بلافاصله  TMTG به یک درخواست برای اظهار نظر (در این باره) پاسخ نداد.

 

 

منبع : pcmag

|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد