|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد

ورود به حساب کاربری

در صورتی که کلمه عبور خود را بروزرسانی کرده اید با کلمه عبور وارد حساب کاربری خود شوید.

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود و ادامه

8 عادت بدی که باعث نابودی سیستم شما می شود

امیررضا فروزان

همه ما می خواهیم رایانه های ما برای همیشه دوام بیاورند ، اما اگر به نظر می رسد کامپیوتر شما قبل از زمان خود می میرد ، عادت های شما می تواند مقصر باشد. در اینجا برخی از رفتارهایی بیان می شود که باید از آنها اجتناب کنید.

هیچ چیز برای همیشه دوام نمی آورد ، به ویژه تکنولوژی ، اما اگر کامپیوتر شما به خوبی رفتار کند ، می تواند چند سال برای شما دوام بیاورد. اگر لپ تاپ شما زودتر از آنچه فکر می کنید خراب می شود ، این احتمال وجود دارد که با برخی از عادت های بد به او کمک کنید تا زودتر از بین برود. در اینجا برخی از بدترین کارهایی که می توانید با رایانه شخصی انجام دهید بدون اینکه حتی متوجه شوید که کار اشتباهی انجام داده اید ، آمده است.

 

نادیده گرفتن مشکلات (ناشی از) گرمازدگی

 

یک تراشه

 

گرما دشمن فانی کامپیوتر شماست. اگر رایانه شما بیش از حد داغ شود ، ممکن است برای حفظ دمای مناسب ، سرعت پردازنده کاهش یابد ، خود را کم فعال کند یا حتی به طور کامل خاموش شود. دویدن طولانی مدت در دماهای بالا همچنین می تواند طول عمر پردازنده ، فن ها و باتری شما را کاهش دهد.

برای  کامپیوتر های رومیزی ، راه حل بسیار ساده است : مطمئن شوید که کیس شما دارای جریان هوای کافی است ، با دریچه ها و فن های کافی برای حرکت هوای خنک در اجزاء. آن را از کابینت های تنگ و دیگر فضاهایی که گرما را به دام می اندازند ، دور نگه دارید. شما احتمالاً می خواهید هر چند وقت یکبار گرد و غبار را با یک پاک کننده برقی پاک کنید (بیشتر در مورد این مورد در زیر).

از طرف دیگر لپ تاپ ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند. قابلیت حمل آنها منجر به بسیاری از عادت های بد می شود ، مانند قرار دادن آن روی پتو یا سطح دیگر مخمل. این جریان هوا را در زیر لپ تاپ و به طور بالقوه از طریق لپ تاپ مسدود می کند (اگر پتو دریچه های فن را بپوشاند).

در صورت امکان ، از لپ تاپ خود بر روی سطح صاف (جایی که پایه های لاستیکی معمولاً آن را از روی میز بلند می کنند) استفاده کنید ، یا حداقل مطمئن شوید که پاهای شما عاری از مخمل و سایر مواردی است که می تواند جریان هوا را مسدود کند. میزهای روتختی راه خوبی برای اطمینان از خنک ماندن همه چیز است.

به غیر از این ، همان قوانین در مورد لپ تاپ ها برای کامپیوتر های رومیزی اعمال می شود : آن را در مکان های گرم (مانند ماشین در روزهای آفتابی) نگذارید و هر چند وقت یکبار گرد و غبار را از بین ببرید. اگر اورکلاک می کنید ، مراقب بیشتر آن ولتاژها و دما باشید. این نیز همیشه ایده خوبی است که دمای CPU را در هر صورت کنترل کنید.

 

اجازه دهید به صورت خودکار اجرا شوند

 

یک کیبورد کثیف

 

همه رایانه ها با گذشت زمان مقداری گرد و غبار جمع می کنند ، قطعات را گرم می کنند و این فن ها را بیشتر کار می کند. در حالی که تمیز کردن مرتب آن می تواند کمک کننده باشد ، شما نیز می خواهید در وهله اول از ورود چیزهایی به کامپیوتر خود جلوگیری کنید.

به عنوان مثال ، دود سیگار و خز حیوانات خانگی این مشکلات را تشدید می کند ، و قرار دادن کامپیوتر روی زمین باعث می شود گرد و غبار ، موها و بقایای بیشتری به محل ورود وارد شود. و اگر فرش روی زمین دارید ، احتمالاً فن ورودی منبع تغذیه را مسدود کرده اید. در صورت امکان رایانه خود را روی میز یا دستگاه دیگر بگذارید و مطمئن شوید فیلترهایی روی پنکه های ورودی شما وجود دارد.

ثانیاً ، نزدیک رایانه شخصی خود غذا نخورید و چیزی ننوشید ، یا حداقل هنگام انجام این کار مراقب باشید. قرار دادن خرده های صفحه کلید نه تنها مشمئز کننده است ، بلکه می تواند به سوئیچ ها آسیب برساند یا فشار دادن کلیدهای خاص را سخت تر کند. و من مطمئن هستم که شما به اندازه کافی داستانهای وحشتناکی در مورد ریختن قهوه روی لپ تاپ خود شنیده اید که می تواند مستقیماً آن را از بین ببرد.

حتی حرکت های خوب ، مانند تمیز کردن صفحه نمایش با ویندکس ، می تواند مایع را در جایی که نباید باشد وارد کند (همچنین ویندکس برای مانیتور شما بسیار خشن است). تمیز کننده ملایم صفحه خود را روی یک پارچه میکروفیبر ، نه روی صفحه ، اسپری کنید و دیوانه نشوید ، کمی راه طولانی را پیش می برد.

 

غفلت کارانه با لپ تاپ خود رفتار کنید 

 

 

در حالی که دسکتاپ های رایانه ای این امکان را دارند که راحت در دفتر شما قرار بگیرند ، لپ تاپ ها مورد سوء استفاده قرار می گیرند. و هرچه بیشتر از آن سوء استفاده کنید ، احتمال آسیب دیدن چیزی بیشتر است.

من دیده ام که مردم لپ تاپ ها را کنار صفحه نمایش خود بر می دارند ، لولا را از یک طرف با نیروی بیش از حد باز می کنند و رایانه خود را از طرف دیگر اتاق روی مبل می اندازند. (مطمئناً یک کاناپه نسبتاً نرم است ، اما روزی شما لپ تاپ خود را از دست خواهید داد و پشیمان خواهید شد.) من حتی دیده ام که مردم از لپ تاپ های بسته به عنوان زیر لیوانی برای نوشیدنی خود استفاده می کنند ! این نوع کار می تواند یک لولا فرسوده لپ تاپ یا ترک پوسته را برای شما به همراه داشته باشد.

اما اگر لپ تاپ شما به جای SSD دارای یک هارد دیسک گردان است ، پرتاب کردن یا تکان دادن کامپیوتر ، مخصوصاً اگر درایو در آن زمان فعال باشد ، می تواند باعث جابجایی سر یا لمس سطح دیسک شود. این اتفاق معمول نیست ، اما اگر این اتفاق بیفتد ، روز بدی خواهید داشت ، به خصوص اگر از داده های خود پشتیبان گیری نکرده اید.

لپ تاپ شما یک ملک گران قیمت است ، بنابراین مهم است که شما با آن چگونه رفتار کنید.

 

سوء استفاده از باتری قدیمی خود

 

علامت باتری دارای شارژ کم

 

اینکه باتری لپ تاپ شما با " هشت ساعت عمر باتری " شروع می شود به این معنا نیست که برای همیشه همینطور باقی می ماند. عملکرد باتری ها در طول زمان کاهش می یابند ، ممکن است هنگام خرید اولیه ، هشت ساعت با شارژ کامل دریافت کنید ، اما پس از چند سال ، ممکن است به شش یا هفت ساعت برسد.

هیچ راه فراری از این کاهش وجود ندارد ، اما اگر همیشه لپ تاپ خود را تا 0٪ پایین بیاورید ، ممکن است آن را سریعتر از حد لازم تخریب کنید. نکات ما را برای مدیریت بهتر باتری دنبال کنید و گزارش سلامت باتری را در ویندوز بررسی کنید تا سابقه شارژ باتری خود را پیگیری کنید.

برای افزایش طول عمر باتری ، بهتر است تخلیه سطحی انجام دهید و مکرر آن را شارژ کنید. در این مورد بیش از حد استرس نداشته باشید ، اگر در هواپیما هستید و نیاز به کار دارید ، تخلیه گاه به گاه باتری شما را از بین نمی برد-اما با گذشت زمان ، بهتر است در مورد شارژ منظم اشتباه کنید تا اینکه آن را خاموش کنید خالی.

با این حال ، اگر باتری شما متورم است ، باید استرس داشته باشید. اگر باتری شما آنقدر باد می کند که به قاب لپ تاپ شما فشار می آورد و شکافی بین پنل ها ایجاد می کند ، باید از رایانه خود استفاده کنید و با خیال راحت باتری را تعویض کنید تا مبادا با خرابی انفجاری روبرو شوید. (در این باره بیشتر توضیح داده شده است.)

وقتی باتری را تعویض می کنید ، ناک اوف ارزان قیمت را از eBay نخرید. آن را از سازنده یا فروشگاه شخص ثالث معتبر خریداری کنید. باتری های بی کیفیت ، در بهترین حالت ، شارژدهی مناسبی ندارند و در بدترین حالت ، می توانند خطرناک باشند. همین امر در مورد شارژرهای شخص ثالث نیز صادق است-فقط به پیشنهاد رسمی سازنده و یا در مورد لپ تاپ هایی که از طریق USB-C شارژ می کنند ، یک شارژر USB-PD گواهی شده پایبند باشید.

 

عدم رعایت ایمنی برق

 

 

کامپیوتر شما مقدار قابل ملاحظه ای برق مصرف می کند و مستعد آسیب ناشی از افزایش برق است ، یعنی افزایش جزئی و موقتی ولتاژ از طریق خط برق. این موارد می تواند پس از قطع برق ، از روشن شدن یک دستگاه پرقدرت دیگر در خانه شما ، یا به دلیل یک شبکه برق نامعتبر در شهر شما رخ دهد.

منبع تغذیه داخل رایانه شما شامل برخی از محافظت های اولیه در برابر ضربه است ، اما از محافظ اختصاصی طولانی مدت محافظت طولانی مدت دریافت خواهید کرد. توجه داشته باشید که این دستگاه با یک نوار برقی متفاوت است که چندین پریز را بدون محافظت در برابر نوسانات ایجاد می کند.

مطمئن شوید که هر سه تا پنج سال یکبار آن را تعویض کنید ، زیرا این محافظت با گذشت زمان از بین می رود ، اگر محافظ شما قدیمی است ، این احتمال وجود دارد که حفاظتی صفر ارائه می دهد. به خاطر داشته باشید که محافظ های محافظ در برابر افزایش ولتاژ بالا (مانند رعد و برق) محافظت نمی کند ، اما می تواند شما را از موج های کوچک محافظت کند و عمر کامپیوتر شما را افزایش دهد.

اگر چند دلار دیگر برای هزینه دارید ، حتی ممکن است بخواهید منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) دریافت کنید. این دستگاه دارای یک پشتیبان باتری است که از از دست دادن اطلاعات رایانه شما در هنگام قطع ناگهانی برق جلوگیری می کند.

لپ تاپ ها به دلیل قابل حمل بودن نیاز به مراقبت بیشتری دارند. در حالی که کابل برق رومیزی سالها در یک زمان ثابت می ماند ، کابل لپ تاپ شما همه جا با شما همراه است ، در صورتی که دچار پیچ خوردگی ، دور شدن سخت از دیوار و سایر سوء استفاده ها شوید. این نه تنها می تواند کابل را غیرقابل اعتماد کند ، بلکه می تواند خطر آتش سوزی را نیز به همراه داشته باشد ، بنابراین همیشه شارژر را از دوشاخه از دیوار بیرون بیاورید ، نه کابل.

 

فشار دادن کابل ها و پورت ها

 

پورت پاره شده

 

همچنان در حالی که آسیب رساندن به پورت یا کابل USB به اندازه استفاده نادرست از آداپتور برق خطرناک نیست ، اما می تواند به کامپیوتر شما آسیب های قابل اجتناب برساند. این ممکن است بدیهی به نظر برسد ، اما اگر کابل ها به درستی وارد نمی شوند ، کابل ها را وارد نکنید (من زمانی شخصی را می شناختم که کابل USB را به زور وارد پورت FireWire کرد و هر دو را شکست).

به همین ترتیب ، اگر چیزی را وصل کرده اید ، مراقب باشید آن را خم نکنید. اگر فلش مموری در درگاه USB لپ تاپ خود دارید ، استفاده از لپ تاپ با پای متقاطع ممکن است فلش مموری را خم کرده و به درایو ، پورت یا هر دو آسیب برساند. و با وجود پورت های USB فوق العاده در لپ تاپ های امروزی ، قطعاً نمی خواهید یکی از آنها را خراب کنید.

در مورد کابل های شما نیز همینطور است. اگر دائماً به جلو و عقب خم شدید کنید ، احتمالاً اتصال داخل را قطع می کنید ، که می تواند کابل را فاسد یا بی فایده کند. آنها را از کودکان گرسنه و حیوانات خانگی که ممکن است پلاستیک را بجویند ، دور نگه دارید و هنگامی که آنها را به هم پیچیدید ، از محکم بستن آنها خودداری کنید. خوشبختانه جایگزینی کابل آسیب دیده در مقایسه با رایانه شما ارزان است ، اما چرا وقتی مجبور نیستید پول را هدر دهید ؟

 

اتلاف وقت در تعمیر و نگهداری غیر ضروری

 

 

در روزهای ویندوز XP ، زمانی که سخت افزار محدود بود و رایانه ها کند بودند ، تعمیر و نگهداری رایانه می تواند تفاوت ایجاد کند. اما این روزها ، حذف فایل های بلااستفاده و موقت بعید است که سرعت قابل توجهی را برای شما به ارمغان بیاورد. بسیاری از ابزارهای " تمیز کردن رایانه " کلاهبرداری هستند که شما را در خرید محصول خود می ترساند ، و موارد رایگان و کمتر تقلبی هنوز هم اغلب اوقات غیر ضروری هستند.

علاوه بر این ، انواع خاصی از " نگهداری " در واقع ممکن است مضر باشد. پاک کننده های رجیستری تقریبا هیچ فایده ای ندارند ، اما اگر ورودی رجیستری مورد نیاز شما را حذف کنند ، در واقع می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. به طور مشابه ، این برنامه های جدید "حریم خصوصی" که ادعا می کنند ویندوز 10 از "جاسوسی" شما جلوگیری می کند ، می توانند برخی از ویژگی ها را بدون اینکه دلیل آن را بدانید ، خراب کنند. اینترنت پر از افرادی است که در مورد اینکه چرا چیزی کار نمی کند گیج شده اند ، اما متوجه شدند که تقصیر یکی از این ابزارهاست. بهتر است به تنظیمات ویندوز 10 بروید ، کارهایی را که انجام می دهند بیاموزید و خودتان آنها را تغییر دهید.

اگر می خواهید هارد دیسک خود را پاک کنید ، از ابزار Disk Cleanup داخلی ویندوز استفاده کنید و فیلم ها ، موسیقی و سایر فایل هایی را که استفاده نمی کنید حذف کنید. و اگر رایانه شما به طرز غیرقابل تحملی کند کار می کند ، برنامه های راه اندازی را حذف کرده یا رایانه خود را تازه کنید ، اگر این کار نکرد ، احتمالاً زمان ارتقاء سخت افزار شما فرا رسیده است.

 

جست و جو در وب بدون محافظت

 

 

برخلاف تصور رایج ، «عقل سلیم» اگرچه بسیار ارزشمند است ، نباید تنها محافظت از بدافزار شما باشد. حتی سایت‌های قانونی نیز می‌توانند به بدافزار آلوده شوند و این مشکلات را به شما منتقل کنند ، بنابراین مرور دقیق همیشه شما را نجات نمی‌دهد. در عوض ، باید از آنتی ویروس در رایانه خود استفاده کنید.

خوشبختانه، ویژگی Windows Defender داخلی مایکروسافت، پس از چند سال دارا بودن رتبه‌بندی پایین‌ ، بسیار خوب شده است. فقط آن را رها کنید و بگذارید کار خود را انجام دهد. اگر می‌خواهید محافظت بیشتری داشته باشید، Malwarebytes Anti-Malware با محافظت از خود کمی تهاجمی‌تر است و من متوجه شده‌ام که موارد زیادی را که کروم و ویندوز دیفندر از دست می‌دهند، می‌گیرد.

اگر می‌خواهید گاه به گاه اسکن کنید، نسخه رایگان خوب است، اما نسخه پولی شامل ویژگی‌های ضد سوء استفاده همیشه در حال اجرا است که سایت‌های بالقوه مضر را قبل از ورود به صفحه شما مسدود می‌کند. هنگامی که در کنار یک آنتی ویروس سنتی مانند Windows Defender استفاده می شود، به خوبی در مورد محافظت قرار خواهید گرفت.

علاوه بر این، سایر روش‌های امنیتی اولیه همچنان اعمال می‌شوند: نرم‌افزار خود را به‌روز نگه دارید (هم ویندوز و هم برنامه‌هایی که استفاده می‌کنید)، از یک مدیر رمز عبور خوب استفاده کنید (به‌جای استفاده از رمز عبور یکسان در هر سایت)، و یاد بگیرید که چگونه تشخیص دهید. کلاهبرداری های فیشینگ نرم افزارهای دزدی دریایی (که اغلب حاوی بدافزار هستند) را دزدی نکنید و Wi-Fi خانه خود را با رمز عبور WPA2 ایمن نگه دارید.

ممکن است بی اهمیت به نظر برسد، اما یک بدافزار بد یا باج افزار می تواند یک دنیا صدمه به شما وارد کند، بنابراین برای نکات بیشتر، راهنمای ما برای ایمن ماندن آنلاین را بررسی کنید.

 

 

منبع : pcmag

|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد