|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد

ورود به حساب کاربری

در صورتی که کلمه عبور خود را بروزرسانی کرده اید با کلمه عبور وارد حساب کاربری خود شوید.

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود و ادامه

رابط کاربری(UI) چیست؟

زهرا فاضلیان

در بخش فناوری اطلاعات به هرچیزی که از طریق فعل و انفعال با آن، بتوان با صفحه نمایش کامپیوتر ارتباط برقرار کرد رابط کاربری می گویند.یک رابط کاربری می‌تواند مجموعه‌ای از دستورات یا تصویر‌ها باشد.

یک شخص در حال نوشتن روی شیشه

رابط کاربری چیست؟

کلمه اختصاری UI خلاصه شده‌ی User Interface است که در فارسی اصطلاح رابط کاربری، نمای کاربری یا واسط کاربری را معمولاً برای آن به کار می‌برند. به طور خلاصه رابط کاربری شامل همه‌ی المان‌های دیداری می‌شود که موقع کار با یک وب سایت یا نرم‌افزار با آن روبرو می‌شویم. یک رابط کاربری با جلوه‌های تصویری و شیوه‌های مختلف تلاش می‌کند محتوا و ابزار را به کاربرارائه کند و او را درگیر خودش کند. رابط کاربریِ هر سیستمی باید طوری طراحی شود تا در بهینه‌ترین شکل، کاربر را به خودش علاقه‌مند کند و نیازش را برطرف کند. ابزارهای کنترلی ارائه شده، دکمه‌ها و لینک‌ها و نیز زیبا طراحی شدن محیط، همه از موضوعات مربوط به واسط کاربری یا UI هستند. عامل UI به شکل های مختلفی بر روی انواع سیستم ها وجود دارد. از وب سایت گرفته تا نرم افزار، سیستم عامل و … همگی به نوعی دارای رابط کاربری است. ابزاری که قابلیت کار را با سیستم مورد نظر در اختیار ما قرار می دهد به نوعی می توان از آن به عنوان رابط کاربری یاد کرد. بهبود رابط کاربری یکی از اساسی ترین مباحث در دنیای IT است به اینصورت که ابزار تعاملی را به گونه ای می تواند بهبود دهد که کاربر بتواند خیلی آسان و بدون مشکل با سیستم مورد نظر کار کند.

رابط کاربری یکی ازمهم‌ترین قسمت های یک برنامه است، چرا که مشخص‌کننده‌ی سهولت یا دشواری یک برنامه جهت انجام پروسه مورد نیاز کاربراست. نوع بصری رابط کاربری که با عنوان GUIs شناخته می‌شود و مخفف عبارت Graphical User Interface است متداول‌ترین نوع رابط کاربری است که تعامل با برنامه را بسیار راحت و زیبا می‌سازد.

تمرکز طراحان رابط کاربری بیشتر بر پیش‌بینی این مورد ها است که کاربر چه نیازهایی ممکن است داشته باشد و تلاش می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که رابط کاربری دارای عناصری است که دسترسی و فهمیدن آن‌ها برای کاربر راحت است.


نکاتی برای طراحی رابط کاربری

انتخاب نوع و روند طراحی رابط کاربری به شناخت طراح از کاربر شامل اهداف کاربران، مهارت‌های آن‌ها، ترجیحات و خواسته های آن‌ها بستگی دارد. با شناخت کافی از کاربران و در نظر گرفتن موارد زیر می‌توان رابط کاربری مناسبی طراحی کرد:

  •     ساده بودن رابط: بهترین رابط کاربری رابطی است که علاوه بر جامعیت تا حد ممکن ساده باشد. حداقل باید استفاده از عناصر مختلف را کاهش داد.

  •     طراحی هدفمند صفحات: باید در نظر بگیرید که رابطه بین آیتم‌های یک صفحه و ساختار محتوایی آن صفحه بسیار  اهمیت است. جایگذاری صحیح آیتم‌ها می‌تواند توجه کاربر را به مهمترین نقاط صفحه جلب کرده و از هدر وقت جلوگیری کند.

  •     استفاده استراتژیک درست از رنگ و بافت:  با استفاده از رنگ و نور و تضاد میان آن‌ها علاوه بر اینکه می‌توان توجه کاربران را به قسمتی جلب کرد می‌توان توجه آن‌ها نسبت به قسمت های غیرضروری را کمرنگ کرد.

  •     استفاده از تایپوگرافی مناسب:استفاده از فونت مناسب تأثیری زیادی در خوانایی محتوا دارد.هایلات کردن متون در مواقع لزوم، استفاده از سایزهای مختلف فونت و … می‌تواند تمرکز کاربر هنگام مطالعه متون را افزایش دهد.

تصاویر تکنولوژی در دست یک شخص

انواع رابط کاربری:

رابط کاربری وب‌سایت

همانطور که می دانید UI نقش بسیار موثری در جذب، حفظ و هدایت کاربر دارد! اگر UI وب سایت بشکل درست و کارشناسی شده طراحی و پیاده گردد کاربران به آسانی می تواند با وب سایت تعامل خوبی برقرار کنند. اما در غیر اینصورت حتی با وجود ساختار و محتوای ارزشمند در سایر قسمت های وب سایت، نمی توان انتظار بازخورد مناسبی از تعمال کاربران با وب سایت داشت. برای اینکه بتوانیم UI مناسبی را طراحی و پیاده سازی کنیم باید بیش از همه به دنبال این باشیم که کاربران با چه رابط کاربری آسانتر هستند. همچنین مهیا نمودن دسترسی آسانتر یکی از موارد قابل توجه است.

رابط کاربری موبایل

هر شرکت سازنده موبایل، رابط کاربری خاصی را بر روی محصول خود ارائه می کند. اگر توجه داشته باشید UI موجود در برخی گوشی ها چنان هوشمندانه و دقیق، طراحی و پیاده شده است که در زمان استفاده از آن احساس خوبی به ما دست می دهد. اما اگر این موضوع رعایت نشود حس خوبی به کاربر منتقل نخواهد شد. توجه به آسانی، سبک طراحی، دسترسی بهتر و سریعتر از جمله مواردی هستند که باید در UI موبایل به آنها توجه شود.

رابط کاربری نرم افزارها

در حقیقت UI نرم افزارها و اپلیکیشن ها نماینده ای از سمت ساختار و محتوای آن است. به این معنی که در مراحل اولیه کار با آن، این حق را به کاربر می دهد تا در مورد کلیت نرم افزار اظهار نظر کرده و قضاوت کند.


مبانی طراحی رابط کاربری

یک رابط کاربری خوب راز بزرگ و پیچیده ای ندارد! بلکه تنها باید روی رابط کاربری برای یک بار مهندسی انجام شود.

کاربرتان را بشناسید

اهداف کاربر، اهداف شماست. باید یاد بگیرید و بدانید که کاربرتان چه خصوصیاتی دارد و مهارت و تجربیات آن چیست و به چه چیزهایی نیاز دارد. باید بفهمید که چطور می توانید کاربرتان مجاب کنید تا شما می بینید و از محصول شما استفاده کند. تمام تمرکز خود را باید روی کاربرتان بگذارید که چگونه طراحی کنید تا برای او مفید باشد.

به نمونه های مشابه توجه کنید

اکثر کاربران سرویس های مشهور را می شناسند و به احتمال زیاد از آن ها استفاده می کنند و تجربه کار با اجزای آن سرویس را دارند لذا خیلی از اشیا و اجزا را می شناسند و می دانند چه عکس العملی را نشان می دهند لذا می توانید از نمونه های مشابه استفاده کنید.

باید استوار باشید

کاربران شما ثبات شما را می خواهند. ممکن است از محصول شما چیزهایی یاد بگیرند لذا باید به آنها یاد بدهید که چه کاری باید انجام دهند و آن بتوانند خودشان این کار را انجام دهند. اجزا مختلف چه کوچک چه بزرگ نیاز به آموزش و معرفی دارند. کاربران شما باید بعد از استفاده محصول شما چیزهایی را یاد بگیرند که در آینده برایشان مفید باشد.

استفاده درست و مناسب از اجزا و اشیا

یک طراحی خوب برای ظاهر محصول شما به تمرکز کاربر بر روی بخش های مهم کمک می کند و اجازه می دهد با محصول شما ارتباط برقرار کند. سایزها، رنگ ها، جایگذاری اجزا باعث ساخت یک ظاهر قابل فهم و درک برای کاربر می شود. سادگی درعین زیبایی می تواند کمک زیادی در موفقیت طراحی ظاهر محصول شما داشته باشد.

منبع: تیک تم

کلمات کلیدی :

رابط کاربری
|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد