|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد

ورود به حساب کاربری

در صورتی که کلمه عبور خود را بروزرسانی کرده اید با کلمه عبور وارد حساب کاربری خود شوید.

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود و ادامه

ابزارهای ضروری برای سئو

سئو شامل فنون و تکنیک های بسیاری است و ابزارهای مختلفی نیز برای آسان شدن کار سئو ایجاد شده اند. شاید تعداد زیادی از آنها را استفاده نکرده باشید یا اصلا نیاز نداشته باشید اما ابزاری که در این بحث با آنها آشنا خواهید شد جزء جدایی ناپذیر سئو برای وبگاه شما هستند. بدین معنا که بدون آنها سئوی شما کیفیت چندانی نخواهد داشت. پس با مطالعه دقیق این مطلب کیفیت خوب سئو را برای ویگاهتان بیمه کنید.

 ابزارهای ضروری برای سئو

 

موتورهای جستجو

واضح ترین ابزار برای انجام سئو ، خود موتورهای جستجو هستند. کاملا رایگان می باشند و هرچقدر که بخواهید می توانید از آنها استفاده کنید.
با یک جستجوی ساده می توانید نحوه نمایش صفحات و لینک های خود را در نتایج جستجو مشاهده کنید و عنوان و توضیحات متا را بررسی کنید. مطمئنا توضیحات کوتاهی نیز زیر عناوین خود خواهید دید. اما در صورتی که به هیچ وجه صفحات خود را در نتایج جستجو نیافتید ، باید به فکر تغییرات اساسی باشید و نحوه بیان و ارائه محتوای صفحاتتان را بررسی کرده و از نو پایه ریزی کنید. همچنین می توانید تعداد لینک های ایندکس شده خود در موتورهای جستجو را با دستور جستجوی site: مشاهده کنید.
بطور مثال برای اینکه من تعداد لینک های ایندکس شده بلاگ خود را ببینم باید عبارت site:blog.webmehraz.ir را جستجو کنم. اینکار را در هر موتور جستجو که انجام دهید نتایج مخصوص همان موتور را خواهید دید. همچنین اگر برای اینکار از نام دامنه اصلی استفاده کنید تمام لینک های مربوط به زیردامنه ها (subdomain) را نیز خواهید دید، اما اگر از نام زیردامنه استفاده کنید فقط لینک های مربوط به همان زیر دامنه را خواهید دید.
کارهای بسیاری با موتورهای جستجو می توان انجام داد. از جمله دو دستور دیگر که مانند دستور قبل استفاده می شوند می توان به intitle: و inurl: اشاره کرد. از intitle: برای جستجوی عبارت خاص بین عناوین صفحات و از inurl: برای جستجوی عبارت مورد نظر در بین آدرس صفحات استفاده می شود.
بطور مثال با جستجوی عبارت inurl:seo training می توانید تمام صفحاتی را که آدرس آنها عبارت seo training را شامل می شود بیابید.

 

ابزار وب مسترها

هم گوگل و هم بینگ ابزارهای وب مسترینگ دارند که بوسیله آنها می توانید اطلاعات زیادی در مورد وبگاهتان بدست آورید. می توانید اطلاعات مربوط به ایندکس لینک ها و ترافیک وبگاه را از این ابزار بدست آورید. نقشه سایت خود را کنترل کنید. استفاده های این ابزار فقط به این سه مورد ختم نمی شود. بطور کلی می توان گفت تقریبا هر فاکتوری که در مورد وبگاهتان به نظرتان می رسد را تجزیه و تحلیل کرده و نتایج را به شما نمایش می دهند.
این خدمات کاملا رایگان هستند و فقط چند دقیقه طول می کشد آنها را راه اندازی کنید. پس چرا نباید از آنها استفاده کرد!؟

Google Webmaster Tools
Bing Webmaster Tools

 

Web Analytics

Web Analytics دارای اطلاعات بسیاری از هر وب سایت می باشد. این ابزار می تواند اطلاعات با ارزش بسیاری را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید راه و روش بهبود وبگاهتان را بیابید.
چگونگی تاثیر Web Analytics در سئو : با این ابزار شما نحوه ورود کاربر ( از گوگل ، بینگ ، فیس بوک ، تبلیغات و …) به وبگاهتان را مشاهده خواهید کرد. همچنین خواهید دید که کدام صفحات بازدید شده اند ، چه مدت در صفحه مانده اند. حتی خواهید دید که کاربر با جستجوی کدام کلمات در موتور جستجو، وارد صفحات شما شده اند و برای هر نتیجه جستجو میانگین در دست خواهید داشت. مشخصات جغرافیایی، آنالیز اجتماعی و اطلاعات بازدید کاربر و … شامل اطلاعات قابل دسترس هستند. اگر اغراق کنیم می توان گفت توانایی های این ابزار بی پایان است.

Google Analytics (free)
Yahoo Web Analytics (free)

 

ابزار کلمات کلیدی

هر صاحب وبگاهی تمایل دارد توجه بازدیدکنندگان زیادی را به سمت صفحات خود جلب کند. همین موضوع دلیل انتخاب کلمات کلیدی مناسب است.
یک مثال ساده : فرض کنیم که می خواهید “زیرپیراهن مخصوص فوتبال” در وبگاه خود بفروشید. آیا “زیرپیراهن مخصوص فوتبال” کلمه کلیدی مناسبی است؟ یا باید از “پیراهن فوتبال” استفاده کرد؟
برای بدست آوردن اطلاعاتی در مورد پتانسیل هر دو کلمه کلیدی بالا ، می توان از Adwords Keyword Tool استفاده کرد. وقتی هر دو کلمه کلیدی بالا را در این ابزار وارد می کنیم نتایجی نزدیک به 110.000 مورد در ماه برای “زیرپیراهن مخصوص فوتبال” و نزدیک به 165.000 نتیجه در ماه برای “پیراهن فوتبال” بدست می آید. در این مورد باید در صفحات خود از عبارت “پیراهن فوتبال” استفاده کنید و چند صفحه نیز با محتوای عبارت “زیرپیراهن مخصوص فوتبال” ایجاد کنید.
البته فراموش نکنید که این اعداد همه تخمین هستند. مسلما قرار نیست ایجاد صفحاتی ساده برای “پیراهن فوتبال” به شما 165.000 بازدیدکننده جدید بدهد. با این وجود این اطلاعات می تواند ایده های جدیدی در مورد پتانسیل کلمات کلیدی مختلف ارائه دهد.

 

گوگل ترندز (Google trends)

یک ابزار بسیار پرکاربرد از گوگل. این ابزار نشان می دهد که هر عبارت یا حیطه خاص چگونه و چندین بار جستجو شده است. فاکتورهای لیست شدن این عبارات و کلمات بر اساس رتبه آنها به نسبت سایر عبارات می باشد. عبارات برتر هر روز و هر ماه لیست می شوند. حتی شما می توانید ببینید که در یک زمینه خاص مثلا ورزش ، چه کسانی یا چه چیزهایی بیشترین جستجو را داشته اند.
می توانید در این ابزار عبارت مورد نظر خود را وارد کنید و اطلاعاتی از قبیل کشورهای جستجو کننده آن عبارت ، عبارات مرتبط و … را بدست آورید.

 

نرم افزار سئو

خدمات اینترنتی بسیاری وجود دارد که تحت زیردامنه مخصوص سئو، فعالیت می کنند. در زیر برخی از این خدمات را معرفی کرده ام که مطمئنا ارزش وقتتان را خواهد داشت. امکان لیست کردن تمامی آنها غیرممکن بود، بخاطر همین منتخبی از آنها را معرفی می کنم.

Screaming Frog : نرم افزاری است که عملکرد کراولینگ موتورهای جستجو را تقلید می کند. این کار به شما کمک می کند تا دورنمایی از وب سایت خود را ببینید. مخصوصا برای وب سایت های که بزرگتر هستند و امکان بررسی تک تک صفحات بطور دستی امکان پذیر نیست، بیشتر به کار می آید. نسخه رایگان این نرم افزار با محدود به 500 url می باشد اما با پرداخت 99 یورو برای یک سال، این محدودیت از بین می رود.

Xenu’s Link Sleuth : این نرم افزار وب سایت شما را از نظر لینک های خراب بررسی می کند. همچنین یافتن برای محتوای تکراری نیز مفید است. این نرم افزار همچنین امکان ایجاد لینک در وب سایت های دیگر را نیز بررسی می کند.

Majestic SEO : نرم افزاری که دارای یک سیستم ایندکس بینک عظیم می باشد و امکان بررسی لینک های اشاره به وب سایت شما را به شما می دهد.

SEOmoz : دارای چندین ابزار مختلف شامل جستجوگر رتبه، آنالیزهای رقابتی، پیشنهادهایی برای هر صفحه و … می باشد. این نرم افزار فقط برای 30 روز رایگان می باشد و برای ماه های بعدی 99 یورو هزینه دارد.

Open Site Explorer : ابزاری برای سئو که توسط SEOmoz ارائه شده است. ابزاری است که داده های مربوط به لینک های وب سایتتان را با وب سایت های رقیب مقایسه می کند. تعداد عملکردها و درخواست ها برای نوع رایگان آن محدود است.

 

مرورگرهای سئو

قبلا نیز در مقالات دیگر به این مسئله اشاره کرده ایم که موتورهای جستجو برخی از انواع محتوا را نمی توانند بخوانند ، مانند تصاویر ، فلش ها و سایر محتوای غنی. می توان دید که موتورهای جستجو با استفاده از یک مرورگر سئو مانند Browseo چه چیزهایی را می بینند. همچنین می توانید سایر عناصر مهم مانند عنوان صفحه، سربرگ ها، کد های پاسخگو و … بررسی کنید.

 

پلاگین های مرورگر

یکی از محبوبترین ابزارهای سئو ، پلاگین های مرورگر هستند. آنها در بررسی سریع یک وب سایت بسیار مفید هستند.

پلاگین هایی برای گوگل کروم

Seo Site Tools : این پلاگین با خصوصیات بسیار عالی جمع آوری شده است. با استفاده از آن می توانید داده های خروجی صفحه، عناصر صفحات، اطلاعات دامنه، و بسیاری اطلاعات دیگر بدست آورید.
Mozbar : این تولبار دسترسی راحتی را به عملکردهای SEOmoz ایجاد می کند.
SEO for Chrome : ابزار و قابلیت های مشابهی با ابزار قبلی دارد که می تواند شما را در رسیدن به اطلاعات درخواستی یاری کند.
PageSpeed Insights : سرعت بارگذاری صفحه یکی از فاکتورهای مهم گوگل می باشد. بااین پلاگین می توانید کارایی صفحات خود را تحلیل و بررسی کنید.

ضمائم (Add-ons) موزیلا فایرفاکس

SEOQuake : این ضمیمه نه تنها یک تولبار مخصوص در فایرفاکس ایجاد می کند بلکه می تواند پارامترهای مخصوص صفحه برای نتایج جستجو را ارائه دهد.
PageSpeed Insights : کارایی و عملکرد وب سایت را بررسی کرده و اطلاعات نهایی را نمایش می دهد.
SearchStatus : با این ضمیمه شما می توانید حجم کلمات کلیدی را آنالیز کرده، متا تگ ها را بررسی کنید و لینک های استاندارد را شناسایی کنید.
Mozbar : همان ابزار مشابه برای کروم می باشد که با خرید کاربری ویژه می توانید استفاده های بیشماری از آن بکنید.

 

اطلاعات

سئو، حیطه ای است که دائما تغییر می یابد. موتورهای جستجو آپدیت های الگوریتم عملکردشان را ارائه می دهند، ابزارهای جدید ارائه می شوند، نشانه گذاری ها تغییر می یابند و … . این تغییرات دائمی فرآیند بهینه سازی را بسیار جذاب می کند.
این همان دلیلی است که باید در زمینه سئو ، آخرین آپدیت ها را پیگیر بود. می دانید که دانش یک قدرت است. پس می توانید با دنبال کردن مطالب وب سایت ها بروز بمانید :
SEOmoz Blog
Google Webmaster Help
Search Engine Land
Search Engine Watch
Twitter

نظر شما

>

یادگیری SEO

مقالات و دروس

عضویت در خبرنامه شرکت نرم افزاری وب مهراز

برای اطلاع از بسته ها ، تخفیف های استثنایی و تازه های ما به خبرنامه وب مهراز بپیوندید.

لطفا شماره همراه صحیح وارد کنید.
لطفا ایمیل صحیح وارد کنید.

مقالات مرتبط

|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد