|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد

ورود به حساب کاربری

در صورتی که کلمه عبور خود را بروزرسانی کرده اید با کلمه عبور وارد حساب کاربری خود شوید.

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود و ادامه

برنامه نویسی وب به چه معنی است؟

برنامه نویسی وب به چه معنی است؟

نوشته برنامه نویسی وب به رنگ آبی روی پس زمینه سرمه ای کد دار

برنامه نویسی وب به نوشتن ، نشانه گذاری و برنامه نویسی درگیر در توسعه وب اشاره دارد ، که شامل محتوای وب ، برنامه نویسی وب سرویس دهنده و سرور و امنیت شبکه می باشد. رایج ترین زبانهایی که برای برنامه نویسی وب استفاده می شود XML ، HTML ، JavaScript ، Perl 5 و PHP است. تفاوت برنامه نویسی وب با برنامه نویسی این است ، که نیاز به دانش بین رشته ای در مورد برنامه ، اسکریپت نویسی مشتری و سرور(Client/Server) و فناوری پایگاه داده دارد.


برنامه نویسی وب را می توان به طور خلاصه در برنامه نویسی مشتری و سرور طبقه بندی کرد. طرف مشتری به برنامه نویسی مربوط به دسترسی به داده های کاربران و ارائه اطلاعات نیاز دارد. همچنین باید اطمینان حاصل شود که افزونه های کافی برای غنی سازی تجربه کاربر در یک رابط کاربر گرافیکی ، از جمله اقدامات امنیتی وجود دارد.

   1) برای بهبود تجربه کاربر و قابلیت های مرتبط با آن در سمت مشتری ، معمولاً از JavaScript استفاده می شود. این یک پلت فرم عالی در سمت مشتری برای طراحی و اجرای برنامه های وب است.
   2) HTML5 و CSS3 از بیشتر عملکردهای مشتری پشتیبانی می کند که توسط چهارچوب برنامه های دیگر ارائه شده است.

لپ تاپ با دسکتاپ کد برنامه نویسی و یک فنجان قهوه روی میز کار



سمت سرور نیاز به برنامه نویسی دارد که بیشتر مربوط به بازیابی داده ها ، امنیت و عملکرد است. برخی از ابزارهای مورد استفاده در اینجا شامل ASP ، Lotus Notes ، PHP ، Java و MySQL هستند. ابزار / سیستم عامل خاصی وجود دارد که به برنامه نویسی سمت مشتری و سرور کمک می کند. نمونه هایی از این موارد اوپا (Opa)  و ترسوس (Tersus) است.

 

معرفی HTML

نوشته سفید html روی پس زمینه آبی فیروزه ای

 

Hypertext Markup Language  (زبان نشانه گذاری فرا متن)  زبان اصلی نشانه گذاری است که برای نمایش صفحات وب در اینترنت استفاده می شود. به عبارت دیگر ، صفحات وب از HTML تشکیل شده است، که برای نمایش متن، تصاویر یا منابع دیگر از طریق یک مرورگر وب استفاده می شود.

تمام HTML متن ساده است، به این معنی که کامپایل نشده است و ممکن است توسط انسان خوانده شود. پسوند پرونده برای html ، HTML. یا htm.است.

 

معرفی XML

نوشته xml روی مکعب های قرمز رنگ

Extensible Markup Language (زبان نشانه گذاری گسترده) یک قالب جهانی است که توسط W3C نگهداری می شود و برای نمایش و انتقال داده های ساخت یافته در وب یا بین برنامه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

این زبان با استفاده از نمایه ساختار یافته، به کاربران اجازه می دهد برچسب های تعریف شده سفارشی را مطابق با استانداردهای XML Document Type Definition (DTD) ایجاد کنند.  ساختار یک سند XML می تواند به شکل درختی باشد  که به عنوان یک مدل شیء سند (DOM) شناخته می شود.

 

 معرفیJavaScript (JS)

 

لوگو و نوشته جاوا اسکریپت روی پس زمینه زرد رنگ و صفحه کد روی لپ تاپ

 

Javascript(JS)یکزبان برنامه نویسی است که در درجه اول در وب برای تقویت صفحات HTML استفاده می شود و معمولاً در کد HTML تعبیه شده است. JavaScript یک زبان تفسیری است.  بنابراین، نیازی به گردآوری نیست. JavaScript صفحات وب را به روشی تعاملی و پویا ارائه می دهد و اجازه می دهد تا صفحات نسبت به رویدادها واکنش نشان دهند، جلوه های ویژه ای را بپذیرند، متن متغیر را بپذیرند، داده ها را تأیید کنند، کوکی ایجاد کنند، مرورگر کاربر را تشخیص دهند و غیره.

صفحات HTML برای نمایش محتوای استاتیک مانند یک تصویر یا متن ساده خوب است، با این حال، امروزه بیشتر صفحات به ندرت استاتیک هستند. بسیاری از صفحات امروز دارای منوها، فرم ها، نمایش اسلایدها و حتی تصاویر هستند که تعامل کاربر را فراهم می کند. Javascript زبانی است که توسط توسعه دهندگان وب برای ارائه چنین تعاملی استفاده می شود. از آنجا که جاوا اسکریپت با صفحات HTML کار می کند، یک توسعه دهنده باید HTML را بشناسد تا از پتانسیل کامل این زبان نوشتاری استفاده کند. در حالی که زبانهای دیگری نیز وجود دارند که می توانند برای اسکریپت در وب مورد استفاده قرار گیرند، اما در عمل اساساً همه Javascript هستند.

دو روش برای استفاده از JavaScript در یک فایل HTML وجود دارد. روش اول شامل تعبیه کلیه جاوا اسکریپت در کد HTML است، در حالی که روش دوم از یک فایل جاوا اسکریپت جداگانه که از درون یک عنصر اسکریپت نامگذاری می شود، یعنی با محتویات اسکریپت، استفاده می کند. پرونده های JavaScript توسط پسوند .js مشخص می شوند. اگرچه جاوا اسکریپت بیشتر برای تعامل با اشیاء HTML مورد استفاده قرار می گیرد ، همچنین می توان با دیگر اشیاء غیر HTML مانند افزونه های مرورگر، خصوصیات CSS (Cascading Style Sheets) ، تاریخ فعلی یا خود مرورگر ارتباط برقرار کرد. برای نوشتن کد JavaScript ، تمام آنچه شما نیاز دارید یک ویرایشگر متن اساسی مانند Notepad در Windows ، Gimp  در Linux یا BBEdit است. برخی از ویرایشگرهای متن مانند BBEdit دارای ویژگی های برجسته نحو JavaScript هستند. این به شما امکان می دهد عناصر کد JavaScript را به راحتی شناسایی کنید. آخرین نسخه های Internet Explorer ، Firefox  و Opera همه از JavaScript پشتیبانی می کنند.

 

معرفی PERL

لوگوی زبان برنامه نویسی پرل

Perl یک خانواده از زبانهای برنامه نویسی اسکریپت است که از لحاظ نحوی با زبان C مشابه هستند، از جمله Perl 5 و Perl 6. Perl یک زبان منبع باز(Open Source)، عمومی و با تفسیر است.
به طور کلی، پرل برای یادگیری و کدنویسی سریع تر و آسان تراز زبان های C وC++ است. با این حال، برنامه های Perl می توانند کاملاً پیشرفته باشند. این غالباً برای توسعه برنامه های رابط دروازه مشترک (CGI) استفاده می شود زیرا از امکانات خوبی برای دستکاری متن برخوردار است، هرچند که به پرونده های باینری نیز می پردازد.


اولین نسخه از Perl در سال 1987 توسط برنامه نویس Larry Wall ساخته شد. در ابتدا گفته می شد که این اسم برای "زبان عملی استخراج و گزارش دهی" است ، اما این نام دیگر استفاده نمی شود.

از ماه مه 2017، Perl  در پنجمین نسخه خود با نام  Perl 5 شناخته شد  که برای اولین بار در سال 1994 عرضه شد. نسخه فعلی 5.24 است که در ماه مه 2016 منتشر شد.

Perl 6، در حالی که از زبان همان اجداد نشأت گرفته است، یک زبان برنامه نویسی کاملاً مجزا از Perl 5 است و توسط یک سازمان جداگانه ساخته شده است. این پروژه پس از کنفرانس 2000 Perl آغاز شد، اما اولین نسخه رسمی زبان، نسخه 6.c ، تا دسامبر 2015 ارائه نشده است.

 

معرفی PHP( پیش پردازنده فرامتن)

 

نوشته PHP روی پس زمینه  میز کار و دسکتاپ لپ تاپ


PHP  مخفف Hypertext Preprocessor  است، یک زبان برنامه نویسی که برای ایجاد صفحات وب HTML پویا و تعاملی استفاده می شود. سرور هنگام باز کردن یک صفحه، دستورات PHP را پردازش می کند، سپس نتایج را به مرورگر بازدید کننده می فرستد

PHP  برای مبتدیان بسیار آسان است و همچنین ویژگیهای پیشرفته بسیاری را برای برنامه نویسان حرفه ای ارائه می دهد روی سرور آپاچی. PHP با کارآیی بیشتری اجرا می شود، اما می تواند در IIS نیز اجرا شود. PHP یک زبان منبع باز و متقاطع است. می توان آن را به عنوان یک ماژول Apache یا یک اسکریپت CGI ساخته کرد. به عنوان یک ماژول آپاچی ، PHP بسیار سریع و سبک است و امکان چرخش سریع را فراهم می آورد.

 

معرفی JAVA

 

لوگو و نوشته جاوا روی پس زمینه مشکی

 

جاوا یک زبان برنامه نویسی است که برای چندین سیستم عامل، نرم افزار تولید می کند. وقتی یک برنامه نویس یک برنامه جاوا را می نویسد، کد کامپایل شده (معروف به بایت کد) بر روی اکثر سیستم عامل ها (Os) از جمله Windows ، Linux و Mac OS اجرا می شود. جاوا بخش عمده ای از ترکیب کد خود را از زبان های برنامه نویسی C و ++C به دست می آورد.
 

جاوا اپلت ها (برنامه های اجرا شده توسط مرورگر) را تولید می کند ، که رابط کاربری گرافیکی (GUI) و تعامل شیء توسط کاربران اینترنت را تسهیل می کند. قبل از اپلت های جاوا، صفحات وب معمولاً ثابت و غیر تعاملی بودند. با عرضه محصولات رقیب مانند Adobe Flash و Microsoft Silverlight از محبوبیت آن کاسته شده است.


توسعه برنامه جاوا به کیت توسعه نرم افزار جاوا (SDK) نیاز دارد که به طور معمول شامل کامپایلر ، مترجم ، تولید کننده اسناد و ابزارهای دیگر است که برای تولید یک برنامه کامل استفاده می شود.

ممکن است زمان توسعه با استفاده از محیط های توسعه یکپارچه (IDE) تسریع شود، مانند JBuilder ، Netbeans ، Eclipse  یا JCreator . IDE توسعه رابط کاربری گرافیکی را تسهیل می کند، که شامل دکمه ها، جعبه های متنی، پانل ها، قاب ها، پیمایش ها و اشیاء دیگر از طریق اقدامات کشیدن و رها کردن و نقطه و کلیک است.

برنامه های جاوا در دسک تاپ، سرورها، دستگاه های تلفن همراه، کارت های هوشمند و دیسک های Blu-ray (BD) یافت می شوند.

 

معرفی MySQL

 

نوشته My SQL روی کیبورد لپ تاپ

 

MySQL  یک سیستم مدیریت کامل با بانک اطلاعاتی رابطه ای (RDBMS) است که با امثال Oracle DB و SQL Server  مایکروسافت رقابت می کند. MySQL توسط شرکت سوئدی MySQL AB پشتیبانی می شود، که متعلق به شرکت Oracle Corp است. با این وجود، سورس کد MySQL بطور آزاد در دسترس است زیرا در ابتدا به عنوان نرم افزار رایگان ساخته شده بود. MySQL به زبان C و C++ نوشته شده است و با تمام سیستم عامل های اصلی سازگار است.

 


MySQL به دلیل تعداد زیادی از ویژگی های بهینه شده در وب مانند انواع داده های HTML ، و به دلیل رایگان بودن در دسترس است و  در برنامه های میزبان وب بسیار محبوب است. این بخشی از معماری لینوکس، آپاچی، MySQL ، PHP (LAMP) است، ترکیبی از سیستم عامل ها که اغلب برای ارائه و پشتیبانی برنامه های پیشرفته وب استفاده می شود. MySQL پایگاه داده های پشتیبان برخی از وب سایت های معروف، از جمله ویکی پدیا، گوگل و فیس بوک را اجرا می کند و با وجود فلسفه غیر متمرکز و رایگان برای همه، ثبات و استحکام آن را ثابت می‌کند.

 

منبع: techopedia

نظر شما

>

مقالات و دروس

عضویت در خبرنامه شرکت نرم افزاری وب مهراز

برای اطلاع از بسته ها ، تخفیف های استثنایی و تازه های ما به خبرنامه وب مهراز بپیوندید.

لطفا شماره همراه صحیح وارد کنید.
لطفا ایمیل صحیح وارد کنید.

مقالات مرتبط

|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد