|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد

ورود به حساب کاربری

در صورتی که کلمه عبور خود را بروزرسانی کرده اید با کلمه عبور وارد حساب کاربری خود شوید.

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود و ادامه

شی ریاضی JavaScript

شیء ریاضی جاوا اسکریپت اجازه می دهد  تا روی اعداد محاسبات ریاضی انجام دهید.

عدد پی
Math.PI;            // returns 3.141592653589793 
مشاهده مثال

Math.round ()

Math.round (x) مقدار x را به عدد صحیح را گرد میکند:

تابع round
Math.round(4.7);    // returns 5
Math.round(4.4);    // returns 4 
مشاهده مثال

Math.pow()

Math.pow (x، y) مقدار x را به توان y میرساند.

تابع pow
Math.pow(8, 2);      // returns 64 
مشاهده مثال

Math.sqrt()

Math.sqrt(x) جذر مقدار x را برمیگرداند.

تابع جذر
Math.sqrt(64);      // returns 8 
مشاهده مثال

Math.abs()

Math.abs (x) مقدار مطلق (مثبت) x را به دست می آورد:

تابع abc
Math.abs(-4.7);     // returns 4.7 
مشاهده مثال

Math.ceil()

Math.ceil (x) مقدار x به بیشترین عدد صحیح را برمی گرداند:

تابع ceil
Math.ceil(4.4);     // returns 5 
مشاهده مثال

Math.floor ()

Math.floor (x) مقدار x را به کمترین (پایین ترین)عدد صحیح برمی گرداند:

تابع floor
 Math.floor(4.7);    // returns 4 
مشاهده مثال

Math.sin()

Math.sin (x) sine (مقدار بین -1 و 1) از زاویه x (داده شده در رادیانها) را باز می گرداند.
اگر می خواهید از درجه به جای رادیان استفاده کنید، باید درجه را به رادیان تبدیل کنید:
زاویه در رادیان = زاویه در درجه x PI / 180.

تابع sin
 Math.sin(90 * Math.PI / 180);     // returns 1 (the sine of 90 degrees) 
مشاهده مثال

Math.cos()

Math.cos (x) مقدار cosine (مقدار بین -1 و 1) از زاویه x (داده شده در رادیانها) را می دهد.
اگر می خواهید از درجه به جای رادیان استفاده کنید، باید درجه را به رادیان تبدیل کنید:
زاویه در رادیان = زاویه در درجه x PI / 180.

تابع cosin
 Math.cos(0 * Math.PI / 180);     // returns 1 (the cos of 0 degrees) 
مشاهده مثال

Math.min () و Math.max ()

Math.min () و Math.max () می توانند برای پیدا کردن کمترین یا بالاترین مقدار در یک لیست استفاده شوند.

تابع min و max
Math.min(0, 150, 30, 20, -8, -200);  // returns -200 
مشاهده مثال

تابع min و max
 Math.max(0, 150, 30, 20, -8, -200);  // returns 150 
مشاهده مثال

Math.random()

Math.random () یک عدد تصادفی بین 0 (شامل) و 1 (منحصر به فرد) را باز می کند:

تابع random
 Math.random();     // returns a random number 
مشاهده مثال

نکته: شما در بخش بعدی این آموزش بیشتر درباره Math.random () یاد خواهید گرفت.

خصوصیات ریاضی (ثابت)

جاوا اسکریپت 8 ثابت ریاضی را فراهم می کند که می تواند با شیء ریاضی قابل دسترسی باشد:

خصوصیات ریاضی (ثابت)
Math.E        // returns Euler's number
Math.PI       // returns PI
Math.SQRT2    // returns the square root of 2
Math.SQRT1_2  // returns the square root of 1/2
Math.LN2      // returns the natural logarithm of 2
Math.LN10     // returns the natural logarithm of 10
Math.LOG2E    // returns base 2 logarithm of E
Math.LOG10E   // returns base 10 logarithm of E 
مشاهده مثال

سازنده ریاضی

بر خلاف دیگر اشیاء سراسری، شیء ریاضی سازنده ندارد. روش ها و خواص استاتیک هستند.
تمام روش ها و خواص (ثابت ها) می تواند بدون ایجاد یک شیء ریاضی ابتدا مورد استفاده قرار گیرد

متد های شی ریاضی

متد
شرح
abs(x)
این تابع قدر مطلق عددی x را بر می گرداند .
acos(x)
این تابع آرک کوسینوس عدد x را بر می گرداند .
asin(x)
این تابع آرک سینوس عدد x را بر می گرداند .
atan(x)
این تابع آرک تانژانت عدد x را بر می گرداند .
ceil(x)
این تابع عدد x رو به بالا گرد کرده و نزدیک ترین عدد صحیح بدان را بر می گرداند .
cos(x)
این تابع کوسینوس x را بر می گرداند .
exp(x)
این تابع مقدار عدد e به توان x را بر می گرداند .
floor(x)
این تابع عدد x را رو به پایین گرد کرده و نزدیک ترین عدد صحیح بدان را بر می گرداند .
log(x)
این تابع لگاریتم x را بر مبنای عدد e بر می گرداند .
max(x, y, z, ..., n)
این تابع بزرگترین عددی را که به عنوان پارامتر به آن ارسال شده است را بر می گرداند .
min(x, y, z, ..., n)
این تابع کوچکترین عددی را که به عنوان پارامتر به آن ارسال شده است را بر می گرداند .
pow(x, y)
این تابع عدد a را به توان b رسانده و نتیجه را بر می گرداند .
random()
این تابع یک عدد تصادفی بین 0 و 1 را انتخاب کرده و به عنوان خروجی بر می گرداند .
round(x)
این تابع عدد x را گرد کرده و به نزدیکترین عدد صحیح بدان تبدیل می کند .
sin(x)
این تابع مقدار سینوس x را بر می گرداند .
sqrt(x)
جذر x را بر میگرداند
tan(x)
این تابع مقدار تانژانت x را بر می گرداند .

 

نظر شما

>

یادگیری JavaScript

مقالات و دروس

عضویت در خبرنامه شرکت نرم افزاری وب مهراز

برای اطلاع از بسته ها ، تخفیف های استثنایی و تازه های ما به خبرنامه وب مهراز بپیوندید.

لطفا شماره همراه صحیح وارد کنید.
لطفا ایمیل صحیح وارد کنید.

مقالات مرتبط

|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد