|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد

ورود به حساب کاربری

در صورتی که کلمه عبور خود را بروزرسانی کرده اید با کلمه عبور وارد حساب کاربری خود شوید.

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود و ادامه

بازایابی شبکه ای در ایران

علیرضا احمدی بابلانی

حتما شما هم برای یک بار هم که شده با افرادی که بازاریابی شبکه ای انجام می دهند برخورد داشته اید یا از سمت این افراد برای ورود به این شبکه ها دعوت شده اید . طی تحقیق اجمالی که در این باره داشتم تصمیم گرفتم اطلاعاتی که خودم در این موضوع کسب کرده ام را با شما به اشتراک بگذارم. در این مقاله کوتاه سعی کردم نقاط تاریک بازاریابی شبکه ای را برای شما تشریح کنم .

در ابتدا بهتر است راجب این موضوع صحبت کنیم که چگونه پای شما به این قضیه کشیده شده است ؟

معمولا بازاریابان ، کسانی را برای جذب انتخاب می کنند که یکی از اعضای خانواده آن ها ، قبلا توسط شبکه جذب شده است  و این نوید را برای آن ها به ارمغان آورده است که استفاده از مسائل خانوادگی و حلقه وصل  و احساسات می تواند بسیار مفید فایده باشد. بنابرین عدم جذب شما و رد موضوع را عدم حمایت از آن فرد از خانواده که قبلا جذب شده تلقی می کنند و به نوعی شما رادر تنگنای احساسی قرار می دهند .

بازاریابی شبکه ای اگر صرفا برای جا به جایی پول انجام بگیرد  غیر قانونی است اما اگر پای یک محصول در میان باشد مشکل قانونی ندارد.

در ایران نیز هم تعدادی از شرکت ها توانسته اند مجوز بازاریابی شبکه ای را بگیرند.
نکته این جاست که معمولا محصولی که در این شبکه ها مبادله می شود ارزشی بسیار کمتر از مبلغ پرداختی شما  دارد و در واقع در این شبکه جا به جایی پول اتفاق میفتد. اگر شرکتی قادر به پرداخت این مقدار از پورسانت است و روز به روز به وسع مالی شرکت افزوده می شود ، بی شک حاشیه سود وحشتناکی روی اجناس خود دریافت می کند.

 


گزاره هایی که آن ها نمی توانند به درستی پاسخ دهند و حرفی برای گفتن ندارند:
1.    تجربه نشان داده است که با توجه به سیستم موجود و تاریخچه این شرکت ها ، بار ها و بار ها اتفاق افتاده است که این شرکت ها تعلیق  یا حتی سلب امتیاز می گردند. تکلیف کسی که روز ها ، هفته ها ، ماه ها و سال ها در این شرکت ها فعالیت می کنند . چیست ؟   حالا این قسمت خوب قضیه است . شما فرض کنید کسی با سرمایه اش وارد شده و چند روز بعد شرکت بسته می شود. ضرر زیان این شخص چگونه جبران می شود ؟  باید بگم خیلی زمان ها مدیران همین شرکت ها به نفعشان است که شرکت بسته شود . چون به راحتی سرمایه  n  نفر که در لایه آخر شبکه حضور دارند را تصاحب می کنند .

2.    این موضوع که شما اگر وارد شبکه آن ها نشوید چه کار دیگری انجام می دهید  و چقدر در آمد دارید یا اهدافتان چیست را به هیچ وجه پاسخ ندهید.
فردی که بازاریابی شبکه ای را برای شما پرزنت می کند ، در واقع یک شغل را به شما پیشنهاد می دهد ( شغل بازاریابی )  . از مشخصات هر شغل در آمد و میزان زمان برای کار در آن شغل است. به هیچ وجه  کسی که پیشنهاد شغلی را به شما می دهد حق این را ندارد این سوال را از شما بکند که شما اگر این شغل را نداشته باشید چقدر در آمد دارید یا چگونه امورات زندگی خود را می گذرانید و یا اهداف شما چیست ؟ بنابرین به هیچ وجه به این پرسش پاسخ ندهید.

3.    معمولا این شرکت ها سایت و سامانه های ناقص  و بسیار ضعیفی دارند. نرم افزار ها و سامانه های این شرکت ها باید شفاف باشند و امکان گزارشگیری  مختلف و ترکیبی از روند فعالیت های کاربر و زیر مجموعه های هر کاربر و حتی بالادستی های هر کاربر ارائه دهند. اما متاسفانه این اتفاق نیافتاده ، حال این مساله یا بصورت عمدی اتفاق میفتد یا شرکت هایی با این سرمایه بالا نمیخواهند برای این موضوع مهم هزینه و وقت صرف کنند.

4.    تبصره تعادل ( تعادل پورسانت شما را به نازل ترین قمیت خواهد رسانید )
معمولا این شرکت ها برای اینکه پورسانت کمتری بپردازند و افراد بیشتری جذب کنند تبصره ای به عنوان تعادل را در سیستم خود اضافه میکنند. بعنی شما وقتی دو نفر را جذب می کنید و آن دو نفر افراد دیگری را وارد شبکه میکنند. اگر تعداد و مبالغ دست سمت چپ شما با تعداد و مبالغ دست راست شما برابری نکند بسیار متضرر خواهید شد و در 99 درصد مواقع چون افراد با گرایش ها و انگیزه های مختلف جذب می شوند این اتفاق خواهد افتاد و شما چون تعادل را نتوانسته اید برقرار کنید ، پورسانت سمتی که تعداد مبلغ و افرد کمتری دارد را دریافت خواهید کرد.

5.    این شغل دلالی است.  مفهوم شغل یعنی  انجام کاری که یک نیاز شخص یا اشخاصی را برطرف کند ، باری از دوش کسی بر دارد و یا در پیشبرد یک هدف سازنده باشد. این شغل هیچ نیازی را برطرف نمیکند . فقط به کسانی کمک می کند که محصول بنجل خود را با قیمت نجومی بفروشند .

این سوال را حتما از آن ها بپرسید :

این شغل به چه کسانی کمک می کند ؟ و یا نیاز چه کسانی را برطرف می سازد ؟

6. شما با اولین خرید و وارد شدن به نتورک کسی خواهید بود که باید همه موارد فوق را بر روی دیگران اجرا کنید پس دقت بفرمایید.

|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد