|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد

ورود به حساب کاربری

در صورتی که کلمه عبور خود را بروزرسانی کرده اید با کلمه عبور وارد حساب کاربری خود شوید.

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود و ادامه

با فشار های پیگردی ، تبلیغات فیس بوک را در iOS 14.5 خریداری نکنید

امیررضا فروزان

این شرکت به کاربران اپل می گوید که ردیابی به حفظ " رایگان " آن سیستم عامل ها کمک می کند ، اما انصراف از این کار به معنای پرداخت هزینه های بعدی نیست .

هفته گذشته ، اپل iOS 14.5 را منتشر کرد و به همراه آن ویژگی جدیدی که تبلیغات آنلاین را به هم می ریزد : برای اولین بار ، کاربران می توانند به برنامه ها بگویند که فعالیت خود را در سایت ها و سرویس های مختلف دنبال نکنند . در تلاش برای منصرف کردن آنها از این کار ، برنامه های iOS فیس بوک و اینستاگرام به کاربران توصیه می کنند که ردیابی به آنها " رایگان " نگه داشتن این سیستم عامل ها کمک می کند .

این از نظر فنی درست است ؛ فیس بوک یک شرکت تبلیغاتی است که از نمایش تبلیغاتی که به احتمال زیاد کاربران آن کلیک می کنند سود می برد . اما اطلاعیه iOS 14.5 همچنین این موضوع را به گونه ای قاب بندی می کند که نشان می دهد فیس بوک در صورت عدم پیگیری از این نوع پیگیری ، نمی تواند درآمد کسب کند یا بدتر اینکه ، به روزرسانی شفافیت ردیابی برنامه اپل ( Apple’s App Tracking Transparency ) ممکن است شبکه اجتماعی را مجبور به شروع به کارگیری با هزینه ای از کاربران خود کند . بنابراین کاملاً واضح است که صریح باشد : هیچ یک از این مورد ها نیست .

این بدان معنا نیست که اقدامات ضد ردیابی اپل سودهای فیس بوک را کم نخواهد کرد . اثبات آن در فشار است . این پلتفرم یک کمپین پایدار علیه این اقدامات ، از جمله مجموعه ای از آگهی های تمام صفحه در روزنامه های مهم در ماه دسامبر ، ایجاد کرده است . ( فیسبوک در اینجا تنها نیست ؛ شرکتهای تبلیغاتی و وابستگان آنها به طور گسترده این بروزرسانی را نفی کرده اند و یک ائتلاف بازاریابی در آلمان شکایت ضد انحصاری را علیه اپل تشکیل داده است . )

ران برمن ، استاد بازاریابی در دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا . وی خاطرنشان می کند که فیس بوک همچنین با توجه به محدودیت هایی که اکنون اطلاعات می توانند در سایت ها و برنامه ها جریان داشته باشند ، نشان می دهد که فروش محصولات به تبلیغات خاصی وابسته است و همچنین کار مشکل تر خواهد بود .

اما لازم نیست ، خیلی بیشتر از آخرین گزارش درآمد سه ماهه فیس بوک که هفته گذشته منتشر شد ، نگاه کنید تا ببینید iOS 14.5 بعید به نظر می رسد شرکت را به سمت هر نوع پرتگاهی سوق دهد . این شرکت در سه ماه اول سال 2021 بیش از 26 میلیارد دلار درآمد کسب کرد و درآمد خالص 9.5 میلیارد دلاری آن تقریباً دو برابر درآمد مدت مشابه سال قبل بود . بیش از 64 میلیارد دلار پول نقد و معادل آن در دسترس است . این خیلی خوب است حتی اگر هر کاربر iOS 14.5 از ردیابی انصراف دهد ، فیس بوک همچنان دارای دستگاه های اندرویدی زیادی است که می تواند سود آنها را کاهش دهد .

همچنین به نظر نمی رسد که جلوگیری از ردیابی باعث می شود تبلیغات کاملاً از بین بروند . مسلماً آنها را از اهمیت کمتری برخوردار می کند . ممکن است افراد به دفعات زیاد روی آنها کلیک نکنند ، که این باعث می شود ارزش کمتری داشته باشند و تحلیلگران خارجی پیش بینی کرده اند که سیاست جدید اپل در خط فیس بوک ظاهر می شود . نیکول پرین ، تحلیلگر اصلی در eMarketer ، می گوید : " ما تخمین زده ایم که از حدود 2 درصد تا 7 درصد از درآمد تبلیغات فیس بوک در سال جاری متغیر است و این محدوده برای ما قابل قبول به نظر می رسد ، به خصوص در اواخر". وی اضافه کرد ، انتظار می رود این شرکت با وجود شفافیت ردیابی برنامه ، درآمد آگهی خود را به طور کلی افزایش دهد . همانطور که Gilad Edelman به WIRED قبلاً اشاره کرده است ، هنگامی که داده های شخص ثالث از بین می رود ، شرکتهایی که داده های شخص اول بیشتری را نگهداری می کنند ، دارای مزیت هستند. این Google و فیس بوک است .

 

تصویری از دو اپلیکیشین تحت مدیریت فیس بوک با ای یو اس 14.5

 

بِرمن میگوید : " برای بسیاری دیگر از انواع تبلیغات ، اصل ( کار ) مبتنی بر کاربران اینترنت است ، ( همانند ) رفتار کاربر در فیس بوک و غیره . فیس بوک می تواند ارائه تبلیغات را با اثر بخشی مشابه ادامه دهد . " حتی خود فیس بوک نیز موافق است . 

شریل سندبرگ ، مدیر ارشد فیس بوک در تماسی که هفته گذشته درباره درآمد شرکت انجام داد ، گفت : " ما هنوز هم در [ بازگشت سرمایه ] بهتر از بسیاری از بازیگران دیجیتال عمل خواهیم کرد . ما هنوز در این زمینه بهتر از تلویزیون یا رادیو عمل خواهیم کرد . " وی همچنین اشاره کرد که فیس بوک می تواند پیشنهادات خرید خود را بر روی پلت فرم گسترش دهد. " من در مورد فرصت ما در اینجا بسیار خوش بین هستم ، اما این کار واقعاً زمان می برد ( و انرژی میگیرد ) . "

این خوشبینی به نظر میاد غیرمرتبط با پیشنهادات مطرح شده از سوی هشدار های یاد شده فیس بوک در iOS 14.5 است ، که میتواند دلیل این خوشبینی ، انصراف مردم از پرداخت هزینه باشد . اشکان سلطانی ، تکنسین ارشد سابق کمیسیون تجارت فدرال می گوید : " من فکر می کنم این غیر مستیقم است ، اما به طور واضح به این موشوغ اشاره دارد . " فیس بوک روشن کرد که این کار هزینه ای برای کاربرانی که ردیابی در برنامه ها و وب سایت ها را مجاز نمی دانند ، نمی باشد .

شرکت در بیانیه ای گفت : " در فیس بوک ، ما از اطلاعات برای فراهم کردن تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم ، که کسب و کار کوچک را حمایت می کند و به ماندگاری اپلیکیشن های آزاد از هزینه کمک می کند . سخنگوی فیس بوک همچنین به یک پست وبلاگ از هفته گذشته اشاره کرد ، که در آن مقاله میانبر برای اولین بار ظاهر شد و بعد از به اشتراک گذاشتن سلطانی در توییتر در روز جمعه ، بیشتر مورد توجه قرار گرفت : " همانطور که اپل گفته است که اجازه فراهم کردن مفاد و زمینه اضافی داده شده است ، ما قبل از ارائه درخواست اپل یک صفحه آموزشی نشان می دهیم تا به مردم کمک کند تا در مورد نحوه استفاده از اطلاعات خود تصمیم آگاهانه بگیرند . " 

اضطرابی که ممکن است فیس بوک از کاربران بخاطر خدمات خود ( هزینه ای ) دریافت کند ، ( بخواطر این است که ) قبلاً به یک سری حقه بازی هایی دامن زده بود که طی یک دهه طول می کشد . تا سال 2019 ، این شرکت حتی " این برنامه رایگان است و همیشه خواهد بود " را در صفحه اصلی خود قرار داد . مدیر عامل شرکت مارک زاکربرگ این گمانه زنی را مطرح کرد که ممکن است روزی یک نسخه طبقه بندی شده از فیس بوک در جلسه استماع کنگره در سال 2018 وجود داشته باشد ، زمانی که وی گفت " همیشه نسخه ای از فیس بوک ( به صورت ) رایگان وجود دارد . "

که باز هم هنوز هم هست . به روزرسانی iOS 14.5 بدون توجه به نحوه پاسخ سریع شما به تغییر ، تغییری در آن ایجاد نمی کند . اما عبارت " فیس بوک را رایگان نگه دارید " به طور بالقوه به یک عامل نگران کننده برای کاربران منجر می شود .

فیس بوک و اینستاگرام تنها برنامه هایی نیستند که برای ردیابی به کاربران فشار می آورند . همچنین سلطانی به یک برنامه هواشناسی اشاره کرد که از کاربران می خواهد قبل از اینکه از آنها بخواهند فعالیت آنان را برای اهداف تبلیغی ردیابی نکند ، " باعث نجات جان خود " می شوند . او می گوید: " یک سوال بزرگتر وجود دارد که آیا FTC یا اپل باید این اظهارات را اجرا کنند ؟ . من فکر می کنم اکوسیستمی که اپل راه اندازی کرده مشخص نیست که چه کسی مسئول است وقتی شرکت ها کاربران را مجبور می کنند به اطلاعاتشان دسترسی پیدا کنند ، و همچنین هنگامی که شرکت ها تنظیمات کاربر را دور می زنند . "

در حال حاضر ، مطمئن باشید که اگر از آنها بخواهید شما را در سایتها و برنامه های دیگر ردیابی نکنند ، فیس بوک و اینستاگرام نجات خواهند یافت . به هر حال ، آنها همچنان در فیس بوک و اینستاگرام شما را ردیابی خواهند کرد . و اگر واقعاً تبلیغات مرتبط تری را در زندگی خود از دست می دهید ، همیشه می توانید دوباره آن هارا به دست آورید . 

 

منبع : wired 

 

|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد