|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد

ورود به حساب کاربری

در صورتی که کلمه عبور خود را بروزرسانی کرده اید با کلمه عبور وارد حساب کاربری خود شوید.

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود و ادامه

نماینده مجلس: پهنای باند شبکه‌های اجتماعی خارجی باید محدود شود

فاطمه نظرپور فرد

رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال اعتقاد دارد برای گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی، پهنای باند شبکه‌های اجتماعی خارجی باید محدود شود. نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال در گفت‌وگو با برنامه «صبح و گفت‌وگو» رادیو، درباره استقبال‌نشدن از شبکه‌های اجتماعی داخلی اظهارنظر کرد. به‌گزارش رادیو گفت‌وگو، مجتبی رضاخواه اعتقاد دارد چند عامل باعث شده‌اند شبکه‌های اجتماعی داخلی مانند نمونه‌های خارجی خود استقبال نشوند؛ ازجمله اینکه این پلتفرم‌ها زمانی شروع به توسعه پیدا کردند که رقبای خارجی در کشور حضور داشتند و مشکلات فنی داشتند. به‌علاوه، اعتماد به سوءاستفاده‌کردن از اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی داخلی وجود دارد.

رضاخواه می‌گوید مجلس به‌دنبال سامان‌دهی حوزه‌ی سرویس‌های پایه‌ای اینترنت در کشور است و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات هم به این دلیل به‌وجود آمد خدمتی ارائه دهد که خارجی‌ها نتوانند در ایران ارائه کنند. در همین زمینه، این نماینده مجلس به ارائه‌ی سرویس‌هایی اشاره می‌کند که مبتنی‌بر کارت ملی یا آدرس یا موقعیت مکانی اشخاص باشند. رضاخواه اظهار کرد در‌غیر‌این‌صورت، نمی‌توان انتظار داشت پلتفرمی همچون «بله» با اینستاگرام و تلگرام رقابت کند.

رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال در زمینه‌ی اقدامات لازم برای توسعه‌ی این شبکه‌ها اظهار کرد پیش از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به فکر محدود‌کردن شبکه‌های اجتماعی خارجی باید بود و چنین اراده‌ای نیز تاکنون وجود نداشته است. همچنین، او به راهکارِ ارزان‌تر‌کردن اینترنت برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی داخلی اشاره کرد که ممکن است سال آینده، شاهد آن باشیم و موجب ترغیب کاربران به استفاده از شبکه‌های داخلی شود.

مجتبی رضاخواه اعلام کرد اپلیکیشن‌های داخلی به دو نوع حمایت نیاز دارند: ۱. حمایت معنوی، مانند اینکه دردسر قضایی برای فعالان این حوزه ایجاد نکنیم؛ ۲. حمایت‌های مالی که مشخصا تاکنون عملی نشده است.

رضا الفت‌نسب، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی، هم در این گفت‌وگو حاضر بود. او اعلام کرد به‌عنوان بخش خصوصی، تابه‌حال درک درستی از شبکه ملی اطلاعات ندارد و نمی‌داند شبکه ملی اطلاعات قرار است چه کاری کند. او افزود نمونه‌های مشابه اینستاگرام و تلگرام در کشور مشکلات زیرساختی دارند و برخورد مناسبی هم با صاحبان پلتفرم‌های داخلی نمی‌شود. در همین خصوص، الفت‌نسب به شبکه‌ی اجتماعی «کلوپ» اشاره کرد که پیش از فیسبوک به‌وجود آمد و پیشرفت خوبی کرد؛ اما با دریافت‌نکردن حمایت‌های لازم و ساز‌و‌کار نامناسب برای برخورد با پلتفرم‌ها و نظارت بر آن‌ها ادامه پیدا نکرد.

الفت‌نسب اضافه کرد: «وقتی دید ما این است که برای تأسیس کانال باید از وزارت ارشاد مجوز گرفته شود، به هیچ جایی نمی‌رسیم و اینستاگرام و تلگرام هر روز پرقدرت‌تر خواهند شد.» افزون‌براین، وی به مشکلات قضایی برای پلتفرم‌های داخلی درباره‌ی انتشار محتوای مجرمانه اشاره کرد که پس از سال‌ها، همچنان رفع نشده است. عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی گفت: «متأسفانه در کشور تا موضوعی مطرح شود و بخواهد کارشناسی شود، رویش برچسب سیاسی می‌خورد و وارد دعواهای جناحی می‌شود. دراین‌میان، فقط بخش خصوصی است که حقش ضایع می‌شود.»

منبع: zoomit

|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد