|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد

ورود به حساب کاربری

در صورتی که کلمه عبور خود را بروزرسانی کرده اید با کلمه عبور وارد حساب کاربری خود شوید.

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود و ادامه

چهار هسته‌ای یا هشت هسته‌ای؟ کدام یک برای شما بهتر است؟

فاطمه نظرپور فرد

تا چند سال پیش مردم بسته به آنچه تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در تبلیغات خود عنوان می‌کردند، گوشی هوشمند مد نظر خود را انتخاب و خریداری می‌کردند. با گذشت سال‌ها و افزایش آگاهی مردم اکنون اکثر افراد دید مناسبی نسبت به نحوه کار گوشی‌های هوشمند بدست آورده‌اند و از جنبه‌های مختلف آن آگاه هستند. اما نکته اینجاست که همچنان یکی از بزرگترین سردرگمی‌های طرفداران گوشی‌های هوشمند مربوط به تعداد هسته‌های پردازنده است؛ پردازنده‌ای که نقش اصلی در عملکرد گوشی‌های هوشمند دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

تا حدود سه سال پیش، گوشی‌های هوشمندی با پردازنده چهار هسته‌ای جزو کالاهای لوکس دنیای موبایل بودند و تنها چند گوشی پرچمدار وجود داشتند که از پردازنده چهار هسته‌ای بهره می‌بردند. اما با نگاهی به گذشته می‌توان دریافت که صنعت گوشی‌های هوشمند رشد چشمگیری را تجربه کرده است. امروزه حتی برخی از گوشی‌های مقرون به صرفه نیز دارای پردازنده‌های هشت هسته‌ای هستند و در هنگام خرید با طیف متنوعی از پردازنده‌ها رو به رو می‌شوید.

با مطالعه این مقاله از این پس تفاوت پردازنده‌های چهار هسته‌ای و هشت هسته‌ای را تشخیص خواهید داد تا بتوانید در زمان خرید یک گوشی هوشمند به خوبی تصمیم‌گیری کنید.

مقدمه‌ای بر پردازنده‌ها و هسته‌ها

امروزه گوشی‎‌های هوشمند به خوبی توانسته‌اند به واسطه پردازنده‌هایشان به نسخه کوچک شده رایانه‌ها تبدیل شوند. همانطور که در دنیای رایانه‌ها مشاهده می‌کنید، پردازنده وظیفه اصلی اجرای وظایف و فرآیندها را بر عهده دارد. قصد توضیح اضافه نداریم و مستقیما به سراغ هسته‌های پردازنده می‌رویم. در ساده‌ترین حالت هسته پردازنده را می‌توان واحد پردازش یک پردازنده نامید. به زبان ساده‌تر یک پردازنده مانند اسنپدراگون 410 چند هسته مختلف دارد و این بدین معنی است که پردازنده دارای چند مولفه برای پردازش اطلاعات است. اساساً، هسته پردازنده از مهمترین اجزای سازنده یک رایانه است. اکنون به تفاوت‌های واقعی بین پردازنده‌های چهار و هشت هسته‌ای خواهیم پرداخت.

پردازنده چهار هسته‌ای در برابر پردازنده هشت هسته‌ای

اگر بخواهیم بر اساس اعداد نتیجه‌گیری کنیم، نتیجه کاملا واضح و روشن است: پردازنده‌های هشت هسته‌ای دارای هشت هسته پردازشی بر روی یک تراشه هستند. از طرف دیگر در مورد پردازنده‌های چهار هسته‌ای تنها چهار هسته بر روی تراشه وجود دارد. اما این بدان معنا نیست که یک پردازنده هشت هسته‌ای دو برابر پردازنده چهار هسته‌ای قدرتمند است! فاکتورهای دیگری نیز در این مورد دخیل هستند که اصلی‌ترین آن‌ها نحوه سازماندهی هسته‌های پردازنده است.

عملکرد

در پردازنده‌های چهار هسته‌ای و در برخی شرایط می‌توان تمام هسته‌های پردازنده را به کار انداخت و البته هنگام انجام فرایندهای ساده مانند وبگردی و پیام دادن از هر چهار هسته پردازنده استفاده نمی‌شود. با این وجود اگر در حال پخش فیلم‌های باکیفیت یا با برخی از بازی‌های سنگین گرافیکی باشید همه هسته‌ها شروع به کار می‌کنند. به طور خلاصه، در اینجا مسئله این است که آیا یک برنامه یا بازی برای استفاده مناسب از همه هسته‌های پردازنده بهینه شده است یا خیر.

در مورد بیشتر پردازنده‌های هشت هسته‌ای موجود در بازار اوضاع تا حدودی متفاوت است. با توجه به طراحی پردازنده معمولاً دو مجموعه هسته وجود خواهد داشت که هر مجموعه از چهار هسته پردازنده تشکیل شده است. از این تعداد چهار هسته کم مصرف و چهار هسته دیگر قدرتمند و با مصرف بالا هستند. نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه شود این است که هسته‌های کم مصرف در اکثر گوشی‌های هوشمند همیشه در حال کار هستند. بنابراین احتمالا نمیتوانید قدرت دو برابری را در یک گوشی با پردازنده هشت هسته‌ای نسبت به گوشی با پردازنده چهار هسته‌ای حس کنید.

نتایج

همانطور که در مورد پردازنده‌های چهار هسته‌ای گفتیم، بهینه سازی برنامه‌ها در اینجا نیز مسئله مهمی است و تا آنجا که ما می‌دانیم برنامه‌های اندرویدی زیادی وجود ندارند که از تنظیمات هشت هسته‌ای به شکل مناسب و صحیح استفاده کنند. در کل اگر گوشی هوشمند یا برنامه قادر به مدیریت هسته‌ها نباشد مهم نیست که پردازنده چند هسته دارد و عملکرد مناسبی را شاهد نخواهیم بود. برای مثال شرکت اپل همچنان برای تأمین قدرت دستگاه‌های خود از پردازنده‌های دو هسته‌ای استفاده می‌کند و هیچگونه شکایت خاصی هم در مورد عملکرد آنها وجود ندارد!

به هر حال برخی از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند هستند که از هشت هسته واقعی استفاده می‌کنند و این بدان معنی است که هر 8 هسته پردازنده همزمان کار می‌کنند. بر روی کاغذ این پردازنده‌ها باید بهترین عملکرد را به شما ارائه دهند و باید دو برابر پردازنده‌های چهار هسته‌ای عملکرد داشته باشند اما بار دیگر نکته اصلی این است که بدون وجود برنامه‌هایی که از سناریوی پردازنده هشت هسته‌ای به صورت واقعی پشتیبانی کنند، تمامی اعداد و ارقام بی معنی هستند.

طول عمر باتری

همانطور که همه ما می‌دانیم پردازنده بزرگترین مصرف کننده باتری است. در زمان استفاده از برنامه‌ها و انجام برخی فرآیندها که قدرت بالایی را طلب می‌کنند سرعت تخلیه شارژ افزایش می‌یابد و تعداد هسته‌های پردازنده نیز در اینجا نقش مهمی دارد. فرض کنید 4 هسته پردازنده به طور همزمان در داخل تلفن هوشمند شما کار می‌کنند و در گوشی دیگر 8 هسته پردازنده کار کنند. همانطور که انتظار می‌رود، در دومین گوشی مصرف باتری بیشتر خواهد شد. اما تمام این مسائل فرضیه هستند زیرا قرار نیست همیشه 4 یا 8 هسته به طور همزمان کار کنند. باید این نکته را نیز در نظر گرفت که در گوشی‌ها با پردازنده‌هایی با تعداد هسته بالا شاهد تخلیه شارژ بالاتری هستیم زیرا باتری گوشی‌ها معمولاً به نسبت افزایش قدرت آن‌ها بزرگتر نمی‌شود.

جمع‌بندی

نکته اصلی این است که تنها داشتن یک پردازنده هشت هسته‌ای با حتی بیشتر به معنای عملکرد بهتر نیست، زیرا آنچه باید مورد توجه قرار گیرد استفاده صحیح از هسته‌های پردازنده توسط گوشی و برنامه‌ها است. امیدواریم تا در آینده نزدیک توسعه دهندگان نرم افزارها و سیستم‌‌های عامل توجه بیشتری به بخش نرم افزاری کنند تا بتوان از حداکثر توان یک سخت افزار به خوبی استفاده کرده و به این ترتیب در صرف هزینه‌های بی‌مورد نیز صرفه‌جویی شود. بنابراین، به یاد داشته باشید که هنگام انتخاب پردازنده‌ها تنها نباید بر روی اعداد متمرکز شوید.

در برخی موارد اتفاق می‌افتد که یک پردازنده چهار هسته‌ای قدرتمندتر از یک پردازنده هسته‌ای باشد که می‌تواند به دلیل تفاوت در ساختار و معماری پردازنده‌ها باشد. باید دانست که عبارت، “هشت هسته قدرتمندتر از چهار هسته” جمله‌ای است که توسط بازاریابان و تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند مطرح شده تا بازار خود را رواج داده و ثروتمندتر شوند. فعلا آنچه اهمیت دارد قدرت کلی پردازنده است و نه تعداد هسته‌های آن!

digiro

|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد