|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد

ورود به حساب کاربری

در صورتی که کلمه عبور خود را بروزرسانی کرده اید با کلمه عبور وارد حساب کاربری خود شوید.

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود و ادامه

شیء جاوا اسکریپت

در جاوا اسکریپت تقریبا "همه چیز" یک شی است.

  • بولین ها می توانند اشیا باشند (اگر با کلمه کلیدی جدید تعریف شده باشند)
  • اعداد می توانند اشیا باشند (اگر با کلمه کلیدی جدید تعریف شده باشند)
  • رشته ها می توانند اشیاء باشند (اگر با کلمه کلیدی جدید تعریف شده باشند)
  • تاریخ همیشه اشیاء است
  • ریاضی همیشه اشیاء است
  • عبارات منظم همیشه اشیاء هستند
  • آرایه همیشه اشیاء است
  • توابع همیشه اشیا هستند
  • اشیا همیشه اشیا هستند

تمام مقادیر جاوا اسکریپت، به استثنای اولیه، اشیا هستند.

مقادیر اولیه جاوا اسکریپت

مقدار ابتدایی یک مقدار است که هیچ خواص یا روش ندارد.

نوع داده اولیه یک داده است که دارای مقدار اولیه است.

جاوا اسکریپت 5 نوع داده اولیه را تعریف می کند:

  • string
  • number
  • boolean
  • null
  • undefined

مقادیر اولیه غیر قابل تغییر هستند (آنها hardcoded هستند و بنابراین نمی توانند تغییر کنند).

اگر x = 3.14، شما می توانید مقدار x را تغییر دهید. اما شما نمیتوانید مقدار 3.14 را تغییر دهید.

مقدار
نوع
توضیحات
"Hello"
string
"Hello" همیشه"Hello" است
3.14
number
3.14 همیشه 3.14 است
true
boolean
true همیشه true است
false
boolean
false همیشه false است
null
null (object)
null همیشه null است
undefined
undefined
undefined همیشه undefinedاست

اشیاء متغیرهایی شامل متغیرها هستند

اشیاء متغیر هستند. اما اشیا می توانند مقدار زیادی داشته باشند.

متغییر اشیا
var person = "John Doe";
مشاهده مثال

مقادیر به عنوان نام نوشته می شود: جفت ارز (نام و مقدار جدا شده توسط یک colon).

مقادیر متغییر
 var person = {firstName:"John", lastName:"Doe", age:50, eyeColor:"blue"}; 
مشاهده مثال

ارزشهای نامگذاری شده در اشیاء جاوا اسکریپت، خواص نامیده می شوند.

ویژگی
مقدار
firstName
John
lastName
Doe
age
50
eyeColor
blue

اشیاء نوشته شده به عنوان نام:

  • آرایه های انجمنی در پی اچ پی
  • واژه نامه ها در پایتون
  • جداول هش در C
  • نقشه هش در جاوا
  • هش ها در Ruby و  Perl

متدهای شی

روش ها اقداماتی هستند که می توانند بر روی اشیا انجام شوند.

خواص شیء می تواند هر دو ارزش اولیه، اشیاء و توابع باشد.

یک روش شیء، یک ویژگی شیء است که شامل یک تعریف تابع است.

ویژگی
مقدار
firstName
John
lastName
Doe
age
50
eyeColor
blue
fullName
function() {return this.firstName + " " + this.lastName;}

شما در مورد روش ها در فصل های بعدی بیشتر بدانید.

ایجاد یک شیء جاوا اسکریپت

با جاوا اسکریپت، شما می توانید اشیاء خود را تعریف و ایجاد کنید.

راه های مختلفی برای ایجاد اشیاء جدید وجود دارد:

  • تعریف و ایجاد یک شی تک، با استفاده از یک شیء لفظی.
  • تعریف و ایجاد یک شی واحد، با کلمه کلیدی جدید.
  • تعریف یک سازنده شی، و سپس ایجاد اشیاء از نوع constructed است.

استفاده از Object Literal

این ساده ترین راه برای ایجاد شیء جاوا اسکریپت است.

با استفاده از یک واژه نامه، شما می توانید در یک دستور یک شی تعریف و ایجاد کنید.

مثال زیر یک جاوا اسکریپت جدید با چهار ویژگی ایجاد می کند:

Object Literal
 var person = {firstName:"John", lastName:"Doe", age:50, eyeColor:"blue"}; 
مشاهده مثال

فضاهای و خطوط شکسته مهم نیستند. تعریف شیء می تواند چندین خط را داشته باشد:

breaks
var person = {
    firstName:"John",
    lastName:"Doe",
    age:50,
    eyeColor:"blue"
};
مشاهده مثال

با استفاده از کلید واژه new جاوا اسکریپت

مثال زیر همچنین یک جاوا اسکریپت جدید با چهار ویژگی ایجاد می کند:

new
var person = new Object();
person.firstName = "John";
person.lastName = "Doe";
person.age = 50;
person.eyeColor = "blue";
مشاهده مثال

اشیاء جاوا اسکریپت تغییر پذیر هستند

اشیاء قابل تغییر هستند: آنها توسط مرجع، نه بر اساس مقدار قرار می گیرند.

اگر فرد یک شی است، بیانیه زیر یک کپی از person ایجاد نمی کند:

var x = person; // This will not create a copy of person.

شی x یک کپی از person نیست این فرد است هر دو x و یک قرد همان شیء هستند.

هر تغییری به x نیز فرد را تغییر می دهد، زیرا x و person همان شیء هستند.

اشیاء جاوا اسکریپت تغییر پذیر
 var person = {firstName:"John", lastName:"Doe", age:50, eyeColor:"blue"}

var x = person;
x.age = 10;           // This will change both x.age and person.age 
مشاهده مثال

توجه: متغیرهای جاوا اسکریپت قابل تغییر نیستند. فقط اشیاء جاوا قابل تغببر هستند

 

نظر شما

>

یادگیری JavaScript

مقالات و دروس

عضویت در خبرنامه شرکت نرم افزاری وب مهراز

برای اطلاع از بسته ها ، تخفیف های استثنایی و تازه های ما به خبرنامه وب مهراز بپیوندید.

لطفا شماره همراه صحیح وارد کنید.
لطفا ایمیل صحیح وارد کنید.

مقالات مرتبط

|||

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد